Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Cannabis

Hvorfor blir ikke dyr skjeve?

Man skulle tro at dyr blir skjeve når de spiser cannabis. Men faktisk kan geiter, aper og hjort spise planten uten problemer.

Mange planteetere kaster seg glupskt over hampeplanten Cannabis sativa som inneholder det euforiserende stoffet tetrahydrocannabinol.

Cirka 300 insektarter kan finne på å angripe planten, på samme måte som gnagere, hjort, antiloper og aper poblemfritt kan fråtse i den.

At dyrene ikke blir påvirket og raver omkring, skyldes både atferdsmessige og spesielle fysiologiske tilpasninger.

For det første spiser dyrene ikke så mye av planten og til tider med lavt innhold av det aktive stoffet.

For det andre nedbryter særlige fordøyelsesenzymer eller symbiotiske bakterier i tarmene de stoffene som gir oss mennesker en annen opplevelse.

Cannabis er ikke det eneste dyr i naturen kan spise uten bivirkninger. For eksempel har koalaer, gjøk og slangen Leimadophis epinephelus tilpasset spisevanene sine til noen av verdens giftigste dyr og planter:

Koalaer spiser blåsyre

Koalaen eter eukalyptusblader som inneholder blåsyre. Giftstoffene nedbrytes i en ekstremt stor blindtarm.

Prosessen krever at koalaen sover 20 timer per døgn.

Gjøk spiser giftige hår

Gjøken spiser store sommerfugllarver fulle av lange, giftige hår.

Hårene fester seg i et slimlag i kråsen på gjøken, som av og til støter hårballene ut gjennom nebbet.

Slange spiser en av verdens giftigste frosker

Den lille slangen Leimadophis epinephelus har som spesialitet å spise gul pilgiftfrosk – et av verdens giftigste dyr.

Forskerne tipper at slangen har et eller annet stoff i spyttet som nøytaliserer giften i frosken.