Morderiske parasitter forvandler ofrene til zombier

Disse skrekkelige parasittene invaderer vertsdyrenes hjerner og utnytter ofrene som transportmidler, spiskammer eller livvakter. De manipulerte vertsdyrene adlyder viljeløst og må ofre livet på uhyggelig vis.

Marihøner er snyltevepsens livvakter

Når snyltevepsen Dinocampus coccinellae har bedøvet marihønen med et stikk, legger den et egg inne i marihønens kropp. Når egget klekkes, spiser larven marihønen innenfra, og når larven er stor nok, knasker den seg vei ut av marihønen. Her forpupper den seg, og får marihønen til å være vakt. Snyltevepsen har nemlig også sprøytet inn et virus i marihønen som gir larven kontroll over marihønens hjerne og bein.

Unknown

Siriss kaster seg ut i selvmordsaksjon

Hårormelarven sniker seg inn i en siriss gjennom insektåtsler og manipulerer sin forvarseløse vert i sjøer, elver og vannpytter for å formere seg. Når sirissen har vandret ut i vannet, bryter ormen fri fra verten. Sirissen drukner, for den kan ikke svømme.

Følehorn blir mangefarget lokkemat

Hvis en snegl spiser en fugleskitt med flatormens egg, er den fortapt. Når eggene klekkes, sprer yngelen seg til sneglens tentakler, som forvandles til larvelignende vekster. Samtidig manipulerer ormen sneglen til å kravle opp i lyset, der den kan bli spist av fugler. Resten av livet lever flatormen i fuglens tarmer, og når den skal reprodusere seg, legger den egg som blir sendt mot nye snegler i form av fugleskitt.

Unknown

Sopp forvandler maur til zombie

Når snylteklubbens sporer invaderer en maur, overtar den insektets kropp og manipulerer den opp til undersiden av et blad. Her låser maurens kjever seg fast, og soppen dreper verten. Snylteklubben skyter deretter ut av maurens hode og sender ut nye sporer.

Manipulert sommerfugllarve spinner sin egen dødsdom

Snyltevepsen Cotesia glomerata legger eggene sine i kålsommerfugllarven, der de klekkes. Når parasittene har spist seg fete på larvefett, gnager de ut seg gjennom larvens hud. Da har de allerede manipulert vertens hjerne. Yngelen spinner puppene sine og får både larven til å spinne silke over dem og forsvare dem mot fiender. Utmattet av arbeidet som livvakt vil kålsommerfugllarven til slutt falle sammen og dø av sult.

Unknown

Bærkostyme lokker til seg fugler

Hvis en maur spiser en fugleskitt med eggene til rundormen Myrmeconema neotropicums, er den dødsdømt. Eggene får maurens bakkropp til å svulme opp til en rød kule som ligner de røde bærene som vokser høyt i jungeltrærne. Samtidig stritter bakpartiet oppover. Forvandlingen tjener som lokkemat for jungelens fugler, som normalt ikke spiser maur, men gjerne bær.

Unknown

Tanglopper svømmer mot lyset og døden

Når ormen Pseudocorynosoma constrictum infiserer tanglopper, bruker parasitten kjemiske stoffer til å manipulere verten med vannets lyse overflate. Her er tangloppen nemlig lett bytte for ender og andre fugler. I fuglenes mage har ormen gunstige vilkår. Den modnes og sender avkommet sitt tilbake mot bunnen med fugleskitten.

Unknown

Forgiftet edderkopp fanget i eget nett

Ved å ligge helt stille kan snyltevepsen Hymenoepimecis argyraphaga komme tett på edderkoppen, stikke den med gift og klistre fast egget sitt på edderkoppkroppen. Etter få dager klekkes egget, og ungen begynner å spise av edderkoppen. Når ungen er klar til å forpuppe seg, får den edderkoppen til å ødelegge nettet sitt og lage et som passer til å feste puppen i. Verten faller deretter død om, og larven får et siste måltid.