Viktige dyr

Kan du finne verdens viktigste dyr?

Noen få dyr bærer hele planetens fremtid på sine skuldre. Uten dem ville verden bryte sammen. Men kan du peke ut naturens virkelige helter?

Noen dyr er viktigere enn andre. Forskerne kaller dem nøkkelarter, og de er uunnværlige for klodens økosystemer.

Da ulven ble utryddet fra den amerikanske nasjonalparken Yellowstone i 1926, startet en kjedereaksjon som endret hele geografien i området. Uten topprovdyrene steg bestanden av hjorter voldsomt, og hjortene spiste opp alle de nye planteskuddene.

Fraværet av ulv ga også mer plass til mindre rovdyr, som prærieulver og rever. De små rovdyrene begynte å gjøre innhugg i bestanden av fugler, ekorn, bever og andre små dyr. Og uten beverdemningene ble elvenes løp endret, og viktige våtmarker forsvant.

Nå er ulvene tilbake i Yellowstone, og økosystemet er på bedringens vei. Og slik ulvene hadde enorm betydning for den amerikanske nasjonalparken, er andre dyr uunnværlige på et globalt plan.

Klodens økosystemer, klimaet og menneskeheten er helt avhengige av noen få dyr, som sjelden får den respekt de fortjener. Illustrert Vitenskap har valgt ut de tre viktigste. Kan du gjette hvem de er?