Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ladybird infected by larvae
Dyr - Insekter

Larver gjør marihøner til zombier

Larven til en snylteveps flytter inn i mariehøner og spiser dem levende.

Kanadiske forskere har oppdaget en vepselarve som gjør marihøner til en slags levende døde og utnytter dem samtidig.

Larvene til snyltevepsen Dinocampus coccinellae inntar og eter marihøner mens insektene holdes i live, har forskere ved blant annet Université de Montréal observert.

Vepselarven legges som egg inne i marihønens innvoller der den vokser i fred for alle fiender. Etter cirka 20 dager bryter larven ut av marihønens indre og spinner en puppe mellom bena på den.

Det lammer marihønen som nå ikke kan bevege seg, men er tvunget til å beskytte puppen under seg med sin egen kropp. Larven i puppen fortsetter å fortære marihønen, men forsyner seg ikke mer enn at insektet fortsetter sitt ødelagte liv.

Det er nemlig en fordel for larven at verten holdes i live til det siste. For den levende marihønen gir av og til fra seg små knyst, som trolig er tilstrekkelig til å holde vepselarvens fiender på respektfull avstand.

Når larven endelig er klar til å bryte ut av puppen som fullvoksen veps, frigir den verten som – til forskernes store overraskelse – enkelte ganger har krefter igjen og kan gjenoppta sitt gamle liv. Det ble observert i 25 prosent av tilfellene.