Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dyr - Insekter

Hvordan oppsto insektene på Jorden?

Forskerne hevder jo alltid at alle landdyr stammer fra fisk som søkte på land. Men hvor kommer da insektene fra?

Det er riktig at alle landlevende virveldyr stammer fra tidlige fiskearter som utviklet lemmer og invaderte landjorden for over 360 millioner år siden. Men insektenes historie er en helt annen. Hos insektene sitter skjelettet utenpå. De er såkalte leddyr og har en kropp som består av tre deler: hode, forkropp og bakkropp. Dessuten har de alltid seks ben. Da virveldyrene vrikket seg på land, var Jorden allerede full av liv. Plantene oppsto for nesten 500 millioner år siden, senere kom de første leddyrene som skorpioner og edder-kopper, og rett etter dem kom insektene for over 400 millioner år siden. Forskerne tror at insektene ble utviklet fra krepsdyr i vann-kanten. Der finner man fortsatt noen av de eldste insektene, nemlig spretthalene. Noen insekter fikk etter hvert vinger som kanskje ble utviklet fra gjellelignende utvekster. Insektene hadde stor suksess og utviklet raskt et enormt antall forskjellige arter som slo seg til så godt som overalt i den nye verden.