Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dyr - Insekter

Hvordan kan maur være så sterke?

Smådyr som biller og maur kan bære mange ganger sin egen vekt. Hvordan orker de å slepe rundt med så mye?

Maurene er kjent for å kunne bære tunge lass i forhold til kroppsvekten. Tester har vist at enkelte arter kan bære ting på opptil 50 ganger sin egen vekt i et fast grep mellom kjevene. Undersøkelser av bladskjærermaur viser at de foretrekker å bære mat som er 2–6 ganger tyngre enn dem selv hjem til tuen. De velger sin belastning avhengig av hvor langt unna tuen de er, slik at de forbruker minst mulig energi.

I tuer som huser bladskjærermaur, kan det være store ulikheter i arbeidernes størrelse, og det viser seg, nesten naturlig nok, at de største maurene bærer de største gjenstandene. Til gjengjeld er det forbausende nok de minste individene som bærer tyngst bør målt i forhold til kroppsvekten. Det har vist seg at det er fordi dyrene er så små at de er i stand til å bære på ting som veier flere ganger deres egen vekt.

I forhold til kroppsoverflaten veier de minste dyrene nemlig mindre enn de større. For overflatearealet er viktig når smådyr som insekter skal bære ting som er forholdsvis tunge. Insekter har et ytre hudskjelett som gir støtte til musklenes arbeid. Dette hudskjelettet fungerer fint for svært små dyr som ikke må bruke så mye kraft på å holde seg selv oppe, og da kan de bruke den resterende kraften til å bære ting rundt omkring.

Hudskjelettet viser sin begrensning hvis dyret blir større, fordi styrken ikke øker i takt med volumet og vekten. Noen biologer tror faktisk at hudskjelettkonstruksjonen er en av årsakene til at insektene ikke er blitt så store som enkelte av virveldyrene. Skjelettet ville rett og slett brutt sammen under dem.