Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dyr - Insekter

De 5 verste insektstikkene

Insektforskeren Justin Schmidt er ekspert på insektstikk og opptrer i «Insect Dissection», der han hjelper med et stikk fra en tarantellhauk. Ifølge Justin Schmidt leverer vepsearten insektverdenens tredje mest smertefulle stikk. Hvem som topper listen, kan du se her.

«The king of sting», Justin Schmidt, er ekspert på dyregruppen Hymenoptera og har blitt stukket over 1000 ganger av 85 forskjellige arter av maur, vepser og bier.

Stikkeksperten laget en firetrinnsskala, der fire er verst, og gitt hvert insektstikk en malerisk beskrivelse med på veien:

Bullet-maur: Smerte 4+

Du skal passe på hvor du setter føttene dine i de sør- og mellomamerikanske regnskogene.

Skogbunnen er hjem for insektet med verdens mest smertefulle stikk, bulletmauren, med en gift som inneholder poneratoxin. Giftstoffet påvirker de elektriske signalene i hjernen og blokkerer ion-kanaler i synapsene.

Justin Schmidt beskriver bulletmaurens stikk som «ren, intens, strålende smerte. Som at å gå på glødende kull med en 10 centimeter lang rusten spiker i hælen.»

Andre har sammenlignet den brennende, bankende smerten, som kan vare i opptil 24 timer, med å bli skutt – derav maurens navn.

Krigerveps: Smerte 4

Krigervepsen, Synoeca septentrionalis, kalles også trommevepsen på grunn av den karakteristiske lyden.

Hvis krigervepsen blir truet, slår den vingene mot kroppen, noe som mest av alt høres ut som marsjerende soldater.

Den mellomamerikanske krigervepsen er ekstremt aggressiv og leverer et to timer langt smertehelvete som beskrives som: «Tortur: Som å bli lenket til lavastrømmen fra en aktiv vulkan».

Tarantellhauk (veps): Smerte 4

Du bør først og fremst bekymre deg for tarantellhauken hvis du er en fugleedderkopp.

Tarantellhauker lever over hele verden i tropiske og subtropiske områder og bruker fugleedderkopper som rugemaskiner. Hunnen finner frem til en edderkopp og lammer den med et lynraskt stikk.

Deretter blir edderkoppen trukket til tarantellhaukens bo, der vepsen legger eggene sine i fugleedderkoppen. Når eggene klekker, er maten servert, og i løpet av et par uker fortærer larvene den fortsatt levende edderkoppen innenfra.

Selv om tarantellhauken nødig stikker mennesker, har Justin Schmidt naturligvis testet stikket og beskriver det som «et voldsomt elektrisk støt som får en til å kaste seg på gulvet og skrike av smerte. En hårtørker har nettopp blitt sluppet ned i boblebadet ditt».

Rød papirveps: Smerte 3

Denne store rovvepsen har et vingespenn på om lag 5 centimeter og lever hovedsakelig av sommerfugllarver.

Redet blir bygget av tørt gress og råttent treverk, som blandes med spytt og blir til den vanntette, papirlignende substansen de fleste vepsebol er bygget av.

Hvis en veps merker fare, drypper den giftet på bolet, noe som varsler resten av kolonien. De iler til med broddene trukket, klare til å levere et stikk som føles som «å få etsende saltsyre helt i en rift i huden».

Rød harvester-maur: Smerte 3

De røde maurene fra det sørvestlige USA har den kraftigste giften av alle insekter.

Giften er omkring 40 ganger så sterk som giften til diamantklapperslangen, men heldigvis har maurene begrensede mengder av den. Smerten er ekstremt langvarig, og maurens stikk er det eneste insektstikket som får hårene på armen til å reise seg.

Svetten siler, og smerten føles mest av alt som «at noen bruker en drill til å grave ut en inngrodd tånegl».

Verdens sanne herskere

Verdens mest utbredte dyregruppe har erobret verden med et hardt, ytre skjelett, direkte forsyning av oksygen til organene og ekstremt følsomme sanser.