Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Bier kan lære pluss og minus

Et nytt eksperiment viser at bier kan lære å regne med pluss og minus. Det er første gang insekter utviser forståelse for regneregler.

En honningbie har en hjerne som er 20 000 ganger mindre enn din. Likevel kan den forholde seg til tall med en forbløffende sikkerhet.

Forsøk har vist at bien kan se forskjell på tall fra en til fire – og til og med begripe konseptet null, noe forskere bare har observert hos aper og papegøyer. Og et nytt eksperiment viser nå at bier ikke bare kan telle, men også lære å regne med både pluss og minus.

14 bier kom i træningslejr

Forskere fra RMIT University i Australia sendte 14 bier på treningsleir og lærte dem at fargen blå innebar at de skulle legge til én, mens fargen gul innebar at de skulle trekke fra én.

Biene ble sluppet inn i en Y-formet labyrint der de fikk valget mellom å fly til høyre eller venstre.

Utsikten til en dråpe sukkervann kan motivere bier til å lære å løse regnestykker med pluss og minus.