Hund i regn

Hvorfor stinker våte hunder?

Det er ikke hundens skyld at den lukter når den er våt. Skurken er ubudne gjester i pelsen.

Shutterstock

Hundeeiere vet det så altfor godt – våte hunder stinker.

Uansett om den våte pelsen skyldes en spasertur i pøsende regnvær, en dukkert i havet eller en tur under dusjen, gir hunden fra seg en karakteristisk, fæl lukt.

Stanken kommer fra mikroorganismer som lever på huden og i pelsen. De produserer illeluktende, flyktige stoffer.

Vanligvis sitter stoffene fast i pelsen, og derfor er ikke lukten av tørr hund like grusom. Men når pelsen blir gjennomvåt, blir lukten skarpere og mer gjennomtrengende.

Vanndamp setter fri stanken

Etter hvert som den våte pelsen tørker og vannet fordamper, slipper luktstoffene ut i luften. Mikroskopiske dråper i dampen holder på stoffene, og derfor kan de både spre seg mer og holde seg lenge i lufta når det er fuktig.

Vannet øker også aktiviteten hos mikroorganismer som bakterier og gjærceller. De formerer seg raskere i den våte pelsen, og det blir dermed enda flere mikroorganismer til å produsere illeluktende stoffer.

Den enkle kuren mot stanken av våt hund er derfor å tørke pelsen raskt og grundig for å få ut så mye væske som mulig av den. For jo lengre tid pelsen er fuktig, jo lenger vil hunden løpe rundt med en ubehagelig dunst.