Hunden din skal leve evig

Fra nyfødt til død på bare tolv år – hunders korte liv er en evig kilde til sorg blant mennesker, men nå skal nye forsøk gi våre logrende venner betydelig flere leveår.

Hund lead image

I løpet av de siste par månedene har livsgleden sluknet. Appetitten har forsvunnet, og lysten til å gå tur er borte. Dyrlegen er ikke i tvil – avlivning er den eneste løsningen. Etter et siste tårevått farvel stikkes sprøyten inn, og Fido trekker sitt siste sukk.

Sorgen over å ta avskjed med sin elskede og trofaste hund kan være tung, men nå vil forskere utsette den smertelige opplevelsen av å se hunden sin bli avlivet altfor tidlig.

Ikke bare har forskerne kommet på sporet av en rekke livsstilsendringer som kan forbedre hundens helse og la den leve lenger. De er også snublende nær et nytt vidundermiddel som skal bremse aldringsprosessen slik at vi kan nyte samværet med friske hunder lenge – og ikke minst sørge for at også eieren lever lenger og bedre.

Hundeeiere jubler over prosjekt

I 2014 etablerte en gruppe hundeelskende dyrleger, biologer og andre forskere det såkalte Dog Aging Project med en målsetting om å få hunder til å leve lenger med bedre helse.

Hund alder diagram

Så gamle blir de ulike rasene i dag

Særlig flere leveår uten sykdom har høy prioritet.

Aldringsforskningen på mennesker har samme siktemål, siden en levealder på 100 ikke er like fristende hvis man lider av alvorlige helseproblemer fra sekstiårsalderen.

Forskerne undersøker derfor tusenvis av hunder i alle størrelser, raser og aldre. Hundeeierne stiller dyrenes journaler til rådighet og svarer hvert år på detaljerte spørreskjemaer som det tar omkring tre timer å fullføre.

Dataene skal gi en bedre forståelse av hvordan gener, livsstil og miljø påvirker aldringsprosessen.

Dame og hund

Tusenvis av hunder inngår i Dog Aging Project – også raser som grand danois, som tross størrelsen er en av dem som har den kortest forventet levealder.

© Purdue University photo/Rebecca McElhoe

I tillegg til helsejournaler og spørreskjemaer vil forskerne avdekke aldringen ved å kartlegge omkring 10 000 hunders genom – altså det komplette arvematerialet deres.

Og de første resultatene er allerede klare.

Trening forhindrer demens

I 2022 publiserte Dog Aging Project konklusjonene fra en omfattende analyse som undersøkte sammenhenger mellom fysisk aktivitet og demens for eldre hunder. Studien omfattet 11 574 hunder i alderen 6–18 år. Av disse var 287 rammet av demens.

Ved hjelp av spørreskjemaundersøkelser fikk forskerne informasjon om blant annet hundenes kognitive helse – for eksempel hukommelse, mønstergjenkjenning og bearbeiding av informasjon – aktivitetsnivå, treningshistorikk og inntak av kosttilskudd.

Analysene avslørte tydelige sammenhenger mellom fysisk aktivitet og demens – for eksempel hadde fysisk aktive hunder mindre kognitivt forfall og lavere risiko for utvikling av klinisk hundedemens, også kalt CCD.

Derfor dør hunden

En 20 år lang studie med mer enn 74 000 hunder har avslørt de vanligste dødsårsakene blant våre pelskledde venner.

Hundehvalp

1 Infeksjoner dreper valper

De fleste dødsfall blant hunder under 1 år skyldes infeksjoner, skader eller medfødte misdannelser som til sammen utgjør 60 prosent av alle dødsfall blant valper. Mage-tarm-sykdommer og muskelrelaterte lidelser er også vanlige dødsårsaker.

Cancer

2 Kreft rammer unge hunder

Kreft er ansvarlig for mer enn en tredjedel av alle dødsfall som ikke skyldes organsvikt, blant hunder over 1 år. Hos hunder som dør av organsvikt, er det som regel hjernen, nervesystemet eller mage-tarm-systemet som svikter.

Syg hund på jorden

3 Gamle hunder sliter med nyrene

Etter tiårsalderen dør færre hunder av kreft sammenlignet med andre dødsårsaker. Hos de gamle hundene stiger andelen av dødsfall på grunn av sykdommer i nyrer og urinveier, hjerte-kar-systemet eller hormonsystemet.

Hunder med spesielle problemer – særlig alderdomsrelaterte – blir undersøkt ekstra grundig og trukket inn i flere ulike typer studier. Lider hundene for eksempel av demens eller CCD, kan studiene avsløre nye detaljer om hvordan og i hvilken alder hjernesykdommene rammer.

Variasjonen mellom hunderaser gjør det nødvendig å samle inn store mengder data. Aldringsprosessen for schæferhunder kan for eksempel se annerledes ut enn for bulldogger siden levealderen varierer voldsomt fra rase til rase.

I en studie fra 2022 konkluderte en engelsk forskergruppe med at mens Jack Russell-terriere i gjennomsnitt har en forventet levealder på nesten 13 år, er tallet bare 4,5 år for franske bulldogger.

Hunde der leger

Jevnaldrende valper har helt ulike livsutsikter. Mens en fransk bulldogg bare kan regne med å bli omkring 5 år gammel, lever en Jack Russel-terrier til den er om lag 13 år.

Studien fastslo også at mindre hunder stort sett blir eldre enn større hunder, i motsetning til mønsteret hos de fleste andre pattedyr.

Det skyldes kanskje det fôret vi gir hundene våre.

Gi mat bare én gang om dagen

Alle vet at kosthold påvirker helsen, men det er fortsatt store hull i forskernes kunnskap om nøyaktig hvordan spisevaner påvirker helsen og aldringsprosessen hos dyr.

Derfor har de undersøkt mange kosttyper. Forsøk med mus og rotter har vist at begrenset kaloriinntak og periodisk faste, altså å bare spise i løpet av avgrenset tidsintervall, har en gunstig effekt på levealderen.

Derfor testet forskerne fra Dog Aging Project om det fantes slike sammenhenger for hunder – særlig knyttet til kognitiv helse.

Analyser av data fra mer enn 10 000 hunder avslørte at ett måltid om dagen – i stedet for flere – var forbundet med betydelig mindre risiko for sykdommer i organer, tenner og knokler og førte også til en bedre mental helse.

Både trening og kosthold har med andre ord betydning for hvor lenge hundene lever. Men forskerne stanser ikke der. De har begynt jakten på medisiner som begrenser aldringsprosessen hos hunder.

Vidundermiddel rydder opp i cellene

Særlig ett middel vekker begeistring. Rapamycin brukes i dag til blant annet behandling av kreft hos mennesker og i forbindelse med organtransplantasjoner. Det holder immunforsvaret i sjakk slik at organet ikke frastøtes. Men det ser også ut til å ha en effekt på aldring. Forsøk med bananfluer, ormer og gnagere har gitt spektakulære resultater.

I en studie fra 2016 konkluderte en amerikansk forskergruppe med at tre måneders daglig behandling med rapamycin forlenget levealderen for middelaldrende mus med opptil 60 prosent.

Vidundermiddel forlenger livet

Stoffet rapamycin blokkerer et bestemt protein i cellene i kroppen og kan forlenge livet til flere dyr.

Membran nedbryder affald

1 Membran bryter ned avfall

Cellenes helse og funksjon blir forbedret ved hjelp av en opprydningsprosess som kalles autofagi, der en membran omslutter og bryter ned nedslitte molekyler og andre avfallsstoffer. Opprydningsprosessen holder cellene mer ungdommelige.

Protein accelererer aldringsproces

2 Protein akselererer aldringsprosess

Ved matinntak stiger produksjonen av et protein som kalles mTOR. Proteinet regulerer stoffskiftet og setter fart på celleveksten, men det begrenser også autofagien slik at avfallsstoffer hoper seg opp og framskynder aldringsprosessen.

Rapamycin genopretter orden

3 Rapamycin gjenoppretter orden

Ved behandling med rapamycin blir mTOR blokkert slik at opprydningen i cellen fungerer friksjonsfritt. Cellene kan igjen fjerne og gjenbruke avfall, noe som holder dem friske lenger og begrenser aldringsprosessen.

Rapamycins påvirkning på aldringsprosessen minner om effekten av kalorirestriksjon. Stoffet begrenser nemlig proteinet mTOR, som aktiveres når vi spiser, og blant annet regulerer stoffskiftet og kontrollerer cellevekst og celledeling.

Men proteinets aktivitet er også forbundet med økt risiko for en rekke alderdomsrelaterte sykdommer, for eksempel kreft, gikt og beinskjørhet.

Derfor vil Dog Aging Project nå teste rapamycin på hunder for å få håndfaste data om effekten på større dyr og finne den optimale dosen. Og det kan også hjelpe mennesker.

Hunder er de perfekte forsøksdyrene

Forventningen er nemlig at forskningen på hundenes helse og aldring vil hjelpe mennesker på flere måter enn å gi våre elskede kjæledyr et lengre og bedre liv. Med hundene som modell får vi nemlig innsikt i hvordan kosthold og trening påvirker aldringsprosessen hos mennesker.

60 prosent lenger levde middelaldrende mus som fikk rapamycin.

På samme måte som forsøksdyrene i laboratoriet lever hunder kortere liv enn mennesker – og eldes dermed raskere. Derfor er det lettere å undersøke aldring hos hunder enn hos mennesker.

Og fordi de lever tett sammen med mennesker og trives i menneskelige miljøer – i motsetning til for eksempel laboratoriemus – er hundene gode modeller for hvordan vårt miljø og livsstil påvirker aldring. Hunder lider for eksempel av mange av de samme livsstilssykdommene som oss – blant annet fedme, gikt og diabetes.

Hund fedme

En del bortskjemte hunder får for mye menneskekost, noe som gjør dem overvektige og utsatt for livsstilssykdommer som diabetes.

Å forlenge livet til hunder vil være mer overbevisende enn å forlenge livet til mus og rotter, og det vil gi folk en større tro på at vi også kan overvinne aldring og leve et lengre og sunnere liv.

For det er ikke bare sykdommer som kan forebygges med livsstil og medisiner. Det samme gjelder aldring – og det skal våre firbeinte venner hjelpe oss med å forstå.