Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Magpie
Dyr - Fugler

Stemmer det virkelig at skjærer rapper skinnende ting?

Ryktet som utspekulert tyv holder stand, men er det sant?

Nøkler, mynter og smykker er ifølge myten uimotståelige for skjærer. Imidlertid tyder nå alt på at den frekke fuglens påståtte forkjærlighet for gjenstander som blinker, er en vandrehistorie.

Skjærer gjemmer bare mat

Ingen vitenskapelige undersøkelser har ennå påvist at skjærer har noe spesielt forhold til ting som skinner. I boken ”The Magpies” fastslår biologen Tim Birkhead at skjærer i naturen verken stjeler eller stikker unna noe som helst annet enn ting den kan spise.

Grunnen til at skjæren har fått ord på seg for å være tyv, er trolig at den særlig før i tiden ofte lå i konflikt med folk som bodde på landet. Der kunne skjæren finne på å rappe frukt fra frukttrær og ta for seg av mat, egg og iblant kanskje også små kyllinger fra åpne hønsegårder.

Ivrig samler

En annen årsak til ripene i lakken kan være at i naturen er skjæren en både ivrig og dyktig samler. Den bruker blant annet mye tid på å finne tynne pinner til de store og kunstferdig takdekkede redene som ytterst er belagt med tornegrener som holder rovfugler unna. Ornitologer som har tatt reder fra hverandre, sier at de kan bestå av over 1500 små pinner. Fuglen fôrer redet med myke materialer som den finner her og der, eksempelvis mose eller hår fra pattedyr.