Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

© SHUTTERSTOCK
Dyr - Fugler

Hva bruker tukanen det enorme nebbet til?

Tukanen har verdens lengste nebb i forhold til størrelsen. Det lange nebbet er praktisk når fuglen skal plukke frukt og bær, men det har også en annen viktig funksjon.

I forhold til kroppens størrelse har tukanen verdens lengste nebb, for det utgjør om lag en tredjedel av fuglens lengde. Nebbet fungerer ifølge ny forskning som en form for klimaanlegg, som gjør det mulig for fuglen å regulere kroppstemperaturen.

Med sitt om lag 20 cm lange nebb måler kjempetukanen 63 cm fra nebb til hale. Hele fuglen veier om lag 680 gram.

Nebbet kjøler ned fuglen

Nebbets spiss er effektivt til å plukke frukt og bær med. Fordi nebbet er så langt, kan tukanen nå frukt på grener som ikke er tykke nok til å bære fuglens vekt.

Nebbet utgjør bare fem prosent av fuglens kroppsvekt. Det består av et nettverk av kalsiumrike fibre som gir en struktur som en hard svamp. Når temperaturen stiger, strømmer varmt blod fra kroppen ut gjennom et nettverk av blodårer i nebbet, slik at varmen ledes vekk fra kroppen, og tukanen kjøles ned.

Nebbets oppbygning