Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dyr - Fugler

Finnes det giftige fugler?

Det finnes mange giftige insekter og krypdyr, men hva med fugler og pattedyr?

Gift finner vi normalt bare hos de lavere klassene i dyreriket. Giftige arter er uhyre vanlig blant de virvelløse dyrene. Det finnes for eksempel flere tusen forskjellige giftige insekter, edderkopper, snegler og blekkspruter. Hos virveldyrene er det betydelig mer sparsomt med giftige arter. Blant fisk, amfibier og krypdyr er det likevel vanlig nok til at det samlede antallet kommer opp i flere hundre arter. Hos pattedyr og fugler er derimot giftige dyr uhyre sjeldne. Blant pattedyrene er det bare nebbdyret, som har giftige sporer – og en rekke forskjellige arter av spissmus, som har giftig spytt. Bare for noen få år siden trodde man at det overhodet ikke fantes giftige fugler. Men ved en rekke undersøkelser av fuglefaunaen i Ny-Guinea i 1990-årene ble det oppdaget at en liten gruppe skogsfugler, de såkalte pitohuiene, faktisk er giftige. Forskerne oppdaget det særpregede fenomenet da en biolog tilfeldigvis gned seg over munnen kort tid etter at han hadde fanget en pitohui for å ringmerke den. Han merket straks en brennende og stikkende følelse i leppene, og området omkring munnen ble følelsesløst. Nærmere undersøkelser viste at pitohuiene produserer et spesielt giftstoff, som finnes i fjærene og i huden. Disse fuglene bruker giften som et forsvarsmiddel: Et rovdyr som har satt tennene i en pitohui, spytter omgående fuglen ut igjen. Alle de seks artene av slekten pitohui har varselfarger. Fuglene er svarte, oransje, røde og gule.