Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hvorfor er fugleskitten hvit?
Dyr - Fugler

Hvorfor er fugleskitten hvit?

Hvorfor er fugleavføringen hvit når andre dyr gjerne gjør fra seg i brunt?

Fugleskitt er oftest grønn eller brun med en hvit flekk i. Den mørke delen av skitten tilsvarer avføringen hos et pattedyr, men den hvite flekken er fuglenes form for urin.

Den hvite flekken er en tykk pasta av urinstoffer. I pulverform er urinstoffene hvite, og derfor blir urinpastaen også hvit.

Fugleskitt er både urin og avføring

Pattedyr utskiller urin og avføring separat. Hos fugler skilles alt ut gjennom samme tarmåpning – den såkalte kloakken. Fugler har ingen blære, for det ville betydd at de hadde måttet fly med ekstra vekt. Til forskjell fra hos pattedyrene er fuglenes fordøyelsessystem justert inn på å utskille avfallsstoffer ved bruk av minimalt med væske.

Krypdyrene bruker samme system som fuglene for å bli kvitt avfallsstoffene. Mange krypdyr lever i varme, tørre strøk, og evolusjonært sett er det viktig at de kan overleve på svært lite vann.

Noen rovdyr og åtseletere har hvit avføring, blant andre den tasmanske pungdjevelen. Ofte skyldes det at de spiser bensubstans.

Maten avgjør avføringens farge

Grågåsen skiter grønt:

Dyr som spiser gress som går fort gjennom systemet, skiter grønt fordi avføringen også omfatter ufordøyde plantedeler.

Bjørner har rød avføring:

Dyr som spiser både bær og røtter med et høyt innhold av røde fargestoffer, får rød avføring. Som blant annet bjørnen.

Fra fugleskitt til menneskeavføring