Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Fugler

Fugler stammer fra dinosaurene

Fugler er himmelens dinosaurer

Fugler har en helt spesiell opprinnelse. Man skulle ikke tro det, men verdens fugler nedstammer faktisk fra en art av rovdinosaur kalt Archosaurus. Forskere har derfor også funnet fram til at den fryktinngytende T-rex har en proteinstruktur som er mer lik den hos kyllinger enn den hos nålevende øgler. Fugler utviklet seg til sin nåværende form gjennom millioner av år. Utviklingen skjedde gradvis og startet med tobeint gange. Deretter kom utviklingen av fjær, vinger, nebb og kraftig brystmuskulatur som muliggjorde flyvning. En stor anatomisk likhet mellom fugler og dinosaurer finnes i hofteskålen. Dinosaurene utviklet en spesiell hofteskål med et hull i som lot dem å gå oppreist og være aktive i lengre tid enn andre reptiler. Den hofteskålen er en hjørnestein i klassifikasjonen av dinosaurer, og dagens fugler har den fortsatt i dag. Utforsk artikkelarkivet vårt og les mye mer om fugler.

© Fuglenes kropper er designet til å fly

Hvordan flyr fugler?

For å fly kreves det lav vekt, lav luftmotstand og mulighetene for å oppnå et løft og sikre framdrift. Fuglers kropper oppfyller disse kravene ved blant annet å ha vinger, sterke brystmuskler, strømlinjeformede kropper og lette, hule knokler.

De fleste fugler har kurvede vinger som sørger for at luft beveger seg raskere over vingen, mens det motsatte gjør seg gjeldende for undersiden, som derfor skaper et løftende trykk på vingene.

Når fugler først er i luften, blir flyvningen vedlikeholdt en aktiv eller passiv flyvning.

Ved aktiv flyvning bruker fugler brystmusklene til å vedlikeholde flyvningen gjennom muskelkraft.

Ved passiv flyvning vinkler fugler vingene sine på en måte som sørger for konstant løft gjennom luftstrømmer.

Det er ikke alle fugler som kan fly. Enkelte arter som for eksempel strutsen er for tunge til å kunne fly, fordi brystmusklene ikke er sterke nok.

Mange av de fuglene som ikke kan fly, stammer fra øyer der de ikke har vært i fare for rovdyr.

Fugler – Ravner sitter på en trestubbe