Myre

Forskere: Så mange maur er det på kloden

Maur spiller en sentral rolle i nesten alle økosystemer på jorden, viser ny forskning.

Shutterstock

Verdens befolkning vil i de kommende månedene passere åtte milliarder. Hvis dette tallet sammenlignes med antallet maur på planeten, er det ikke noe spesielt. I ny forskning anslås det ifølge Reuters at det er 2,5 millioner maur for hvert menneske på kloden.

De flittige og sosiale insektene har trives godt siden dinosaurenes tidsalder. Det eldste maur-fossilet er datert omkring 100 millioner tilbake i tid.

«Maur spiller helt klart en sentral rolle i nesten hvert eneste økosystem på jorden», sier en erfaren insektforsker, entomologen Patrick Schultheiss, som både er knyttet til Würzburgs Universitet i Tyskland og Hongkongs universitet.

12 000 kjente arter

Han har spilt en ledende rolle i den nye forskningen som er offentliggjort i denne uken i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences.

«Maur er veldig viktige for næringsstoffenes kretsløp, for nedbrytning av organisk materiale, for utbredelse av plantefrø og for jordens fruktbarhet», heter det i den nye forskningsrapporten.

Her fastslås det også at det er over 12 000 kjente arter, og at mauren er en svært mangfoldig gruppe av insekter med ulike funksjoner.

De er vanligvis svarte, brune eller røde. I størrelse varierer de fra en millimeter og til omkring tre centimeter. De trives best i jord, blader eller i planter som brytes ned. Fra tid til annen finner de veien til et menneskes kjøkken.

Spesialiserte grupper

Mauren, som er tettest beslektet med bier og vepser, lever for det meste i kolonier som består av flere millioner individer.

De er delt opp i spesialiserte grupper med roller som arbeidere, soldater og dronninger. Arbeiderne, som alle er hunkjønn, tar seg av dronningen og avkommet hennes.

Hannmaur parer seg med dronningen før de dør.

«Maur kan være nokså irriterende, men tenk på hvor mye stoff de flytter rundt på, og som hjelper oss mennesker. De har avgjørende betydning for de biologiske prosessene», sier Patrick Schultheiss.

En avdød forsker på området, E.O. Wilson, kalte dem «de små vesenene som holder i gang jorden.»