Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Edderkop med spindelvæv
© Hemis / Alamy Stock Photo
Dyr - Edderkopper

Spindelvev blir til skuddsikre vester

Italienske forskere har fôret edderkopper med nanomaterialer og skapt et nett som er sterkt nok til å verne mot prosjektiler.

Forskere fra universitetet i Trento i Italia har i et forsøk med 21 edderkopper forsterket nettet de spinner ved hjelp av nanomaterialer.

Edderkoppenes nett ble opptil fire ganger så sterkt og ti ganger så seigt som den sterkeste edderkopptråden.

Vanlig spindelvev er blant de sterkeste materialene i verden – sammenlignet med syntetisk materiale som kevlar og sammenlignet med naturlige materialer som tennene til havsnegler.

Trådens styrke testes. Den sterkeste kunne klare 5,4 gigapascal, mens det normale er 1,5 gigapascal.

Kulstof-nanorør giver den stærkeste tråd

Tre ulike arter, blant annet en brun husedderkopp, fikk enten fliker av det flate karbonnettet grafen eller av nanorør gjennom væske. 2-12 dager senere kunne forskerne høste spindelvev med en ekstrem styrke og smidighet.

Nanomaterialene var innebygd i de proteinstrukturene som nettet er dannet av. De edderkoppene som fikk karbonnanorør, produserte den sterkeste tråden.

Kinesiske forskere har tidligere forsterket tråd fra silkeormer. Forskerne mener at metoden kan overføres til andre dyr og planter og føre til utvikling av en helt ny klasse av kunstig modifiserte materialer.

###

Edderkopper drikker en supersaft

Edderkoppspinn lages av en blanding av proteiner og næring fra edderkoppens fordøyelse. Derfor kan forskere gi dyrene nye byggesteiner via maten.