Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Edderkopp gir ungene sine melk

Vanligvis lever edderkopper av insekter, men nå viser forskning at en bestemt edderkoppart også produserer melk til ungene sine.

Pattedyr er kjent for at moren gir ungene melk. Men vi er ikke alene om det.

Kinesiske biologer har oppdaget at en edderkopp ved navn Toxeus magnus skiller ut en væske som ungene lever av i de første 20 dagene av livet.

Arten har vært kjent siden 1933, men det er først nå denne atferden har blitt oppdaget.

Selv når ungene har begynt å gå på jakt på egen hånd, vender de jevnlig tilbake for å få melk av moren.

© Zhanqi Chen et al.

Edderkoppen lever av små insekter som bananfluer, og har ungene i et lite rede den spinner, for eksempel på undersiden av et blad.

I eksperimentene de utførte i laboratoriet, så forskerne ganske raskt at hunnen forlater redet for å gå på jakt, men at hun ikke tar byttet med hjem til ungene.

I redet gjemmer hun i stedet små melkelignende dråper fra undersiden av bakkroppen. Når ungene har blitt større, drikker de melken direkte fra moren.

Mer protein enn i kumelk

Forskerne undersøkte innholdet i melken nærmere og fant ut at den har omtrent de samme ingrediensene som hos pattedyr.

1 milliliter inneholder 2 milligram sukker, 5 milligram fett og 124 milligram protein. Den har fire ganger så mye proteiner som for eksempel kumelk.

Forskerne gjennomførte forsøk som viste at hvis ungene ikke fikk tilgang til morsmelken, døde de innen ti dager.

Det viste seg også at selv når ungene begynner å forlate redet for å jakte selv, etter om lag 20 dager, vender de i de neste tre ukene jevnlig tilbake for å få melk fra moren.

Det er svært uvanlig at edderkopper tolererer hverandres selskap så lenge, selv om de er søsken.

Edderkopper lever alene, og forskerne kjenner bare til 120 av 48 000 arter som aksepterer selskap fra artsfrender i mer enn tre uker.