Zombiemyre

Dødens dukkeførere gjør oss til slaver

Med kjemiske cocktailer inntar de vertsdyrenes hjerner. De utnytter ofrene nådeløst som transportmidler, spiskammers eller ­livvakter i kampen for at sikre egen overlevelse. Naturen vrimler av parasitter. Og mennesker går ikke fri.

Unknown

Vi har alle vært i kontakt med parasitter, enten vi merker det eller ikke.

Lusekam, flått-sjekk og malaria-vaksiner er tiltak for for å beskytte oss mot de snyltende vesnene. For alle – dyr som mennesker – kan blive en det neste offeret til parasittene.

Her får du ni av de verste parasitter i verden:

Vi smittes av parasitt på avveier

Toxoplasma

Toxoplasma ender i hjernen på mange mennesker.

© Ke Hu and John Murray/PLoS

Når Toxoplasma gondii ender i mennesker, påvirker den vår atferd. Men faktisk må parasitten gjennom en katt for å gjennomføre sin livssyklus.

Den har overhodet ikke noe å gjøre i mennesker. Parasitten Toxoplasma gondiis livssyklus utspiller seg nemlig i mus og katter. Mus spiser kattens etterlatenskaper, og på den måten smittes de med parasitten.

Den setter seg i hjernens følelsessenter og får musene til å miste frykten for katter, noe som gjør dem til et lett måltid for katter – og dermed kan parasittens syklus begynne forfra.

Når parasitten ender i mennesker, er det en blindgate, men den endrer likevel vår atferd og påvirker oss muligens til å begå selvmord.

Marihøner er snyltevepsens livvakter

Etter å ha spist av vertens innvoller spinner snyltevepslarven en puppe mellom bena på dyret og forvandler marihønen til en viljeløs livvakt.

Et lammende stikk fra snyltevepsen gjør marihønen til en viljeløs slave. Etter å ha bedøvet offeret legger vepsen et egg inne i kroppen til marihønen.

Egget klekkes og blir til en glupsk larve som stiller sulten ved å spise marihønen innenfra. Larven velger imidlertid menyen med omhu.

For å sikre fremtiden må larven holde verten i live, slik at den unngår å spise vitale organer og mesker seg med fett i stedet.

Når larven har spist nok til å forpuppe seg, gnager den seg vei ut gjennom buken på marihønen. Der spinner den en silkepuppe mellom bena på marihønen og går til ro.

Er marihønen blant de 30–40 prosent av vertene som overlever parasittens behandling, vil den nå fungere som en fiksert livvakt som sparker bort fiender med bena – sammen med egget har vepsen nemlig sprøytet et virus inn i marihønen. Viruset gir larven kontroll over hjernen og bena til verten.

Forsøk har vist at larven har vesentlig større sjanser for å overleve til voksenstadiet hvis den har en levende livvakt.

Sirisss kaster seg ut i selvmordsaksjon

Hestehårsormen i en græshoppe
© D. Andreas Schmidt-Rhaesa

Sirissen kan ikke svømme, men med en taglorm som herre manipuleres den til å hoppe i nærmeste vannpytt.

Larver fra taglormen Paragordius varius trives godt inne i den varme kroppen hos sirisser. Men en voksen taglorm trenger vann for å formere seg. Derfor manipulerer den verten til å ta en dødelig badetur.

Taglormen sniker seg inn i kroppen til verten gjennom insektåtsler som sirissen lever av. Inne i verten utløser parasitten stoffer som tvinger sirissens hjerne til å tiltrekkes av lys.

Om natten reflekteres lyset fra Månen i dammer, bekker og pytter, og i sin viljeløse tilstand vasser sirissen trollbundet ut i vannet.

Fuktigheten er ormens tegn til å bryte ut av verten, som til gjengjeld lider drukningsdøden.

Følehorn blir mangefarget lokkemat

En flatorm får sneglens følehorn til å ligne en mark for å lokke til seg sultne fugler.

Med følehornene infisert av flatormer kryper sneglen direkte mot rovdyrenes gap.

Maur trekker parasittvåpen mot zombiesopp

Den modne soppen sprer sporer fra blomsten i hodet på mauren nede på skogbunnen, der andre maur blir infisert.