Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Det hardføre bjørnedyret tåler temperaturer fra 272 minusgrader til 150 plussgrader.

Dyr

Bjørnedyret blir de siste som overlever

Når alt annet liv er utradert fra Jordens overflate, står det mikroskopiske bjørnedyret igjen som det siste overlevende vesenet. Det konkluderer forskere ved Harvard og Oxford med i ny undersøkelse.

Det kan overleve 31 år i en dypfryser, boltre seg i kokende vann og dra på flere ukers ubeskyttet romferd uten å ta skade av kosmisk stråling.

Bjørnedyret har rykte på seg for å være en usedvanlig robust liten skapning, og nå får den utrolige overlevelsesevnen enda en gang forskerne til å måpe.

I en undersøkelseved blant annet Harvard har en gruppe astrofysikere nettopp forsøkt å utrydde det 1 millimeter lange bamselignende vesenet med en rekke teoretiske katastrofer.

Og det har vist seg å være vanskeligere enn som så.

Nesten ikke nedbrytbart

For på tross av den beskjedne størrelsen og det søte utseendet, kan selv de verst tenkelige dommedagsscenariene ikke få bukt med det flercellede dyret.

Og det betyr at det høyst sannsynlig blir det siste, som stenger og skrur av lyset hvis Jorden nærmer seg slutten. Det forklarer blant andre Rafael Alves Batista, én av forskerne bak undersøkelsen:

”Bjørnedyret er så nær ved å være umulig å bryte ned som det er mulig på Jorden,” sier han til phys.org.

Overlever katastrofer

I undersøkelsen sendte han og kollegene tre katastrofer i retning av Jordens overflade:

Kjempeasteroider, supernovaer og såkalte gammaglimt, som er intense utbrudd av gammastråling - alt dette på et teoretisk plan vel å merke.

Og etter der matematiske modellene deres å dømme er det bare Solens undergang som kan ta knekken på det lille dyret.

En konklusjon som gir håp for jakten på liv i rommet.

"Hvis bjørnedyret er Jordens mest hardføre dyr, hvem vet hva som ellers finnes der ute,"sier han.