Avføring vekker morsinstinktet

Nakenrottenes dronning får undersåttene sine til å passe barn ved å fôre dem med ekskrementer fulle av hormoner.

Nakenrottene, som lever i det østlige Afrika, er helt unike i pattedyrenes verden. De lever i kolonier under jorda, og hierarkiet er bygget opp i en måte vi ellers bare finner hos insekter som maur, bier og termitter.

En del av kolonien fungerer som barnepiker for dronningens avkom. Biologisk sett har de en interesse av å oppfostre dronningens unger, fordi de deler gener med dem.

Likevel har biologene lurt på hvordan de klarer å utvise en moderlig omsorg som vanligvis framkalles av hormoner fra eggstokkene hos en gravid hunn, for vanlige nakenrottehunner har ikke ferdigutviklede eggstokker.

Koloniens barnepiker får et hormontilskudd ved å spise dronningens avføring.