Astronomi topbillede

Vinnerne kåret: Her er årets vakreste astronomibilder

Det skapte en skikkelig wow-effekt da verdens beste astronomifotografer ble kåret under årets Astronomy Photographer of the Year-konkurranse. I år måtte juryen velge mellom rekordmange spektakulære bilder fra både amatører og profesjonelle.

21. september 2016 av Nanna Vium

Dansende nordlys, blinkende meteorsvermer og dragende spiralgalakser.

Det er rik anledning til å komme tett innpå noen av de vakreste og mest fascinerende fenomenene i solsystemet blant vinnerne av årets Insight Astronomy Photographer of the Year-konkurranse, som ble arrangert i midten av september.

For åttende gang på rad var Royal Observatory Greenwich i England vertskap for konkurransen, og i år var tilslutningen rekordstor.

Flere enestående bilder enn noen gang

Over 4500 bilder av både amatørfotografer og profesjonelle fra over 80 forskjellige land måtte juryen gjennom, og mange av dem gjorde sterkt inntrykk.

”Vi har fått flere enestående bilder enn noen gang før”, fortalte en av talsmennene til Daily Mail.

Her får du et utsnitt av noen av vinnerbildene, som du kan se i stort format ved å klikke på bildene. Du kan også selv gå på oppdagerferd blant alle vinnerbildene på konkurransens nettsider ved å klikke her.

Vinneren av konkurransen ble bildet av den såkalte Baily's Beads-effekten tatt av fotografen Yu Jun under den totale solformørkelsen 9. mars 2016 sett fra Luwuk i Indonesia. I videoen kan du høre dommernes begrunnelse for hvorfor nettopp dette bildet ble utpekt som det beste i alle kategorier.

Dette bildet tok 'Runner up'-plassen i den såkalte 'Our Sun-kategori', som inkluderer bilder av solen, solformørkelser eller passasjer. Bildet er en sammensetning av 12 forskjellige bilder av solformørkelsen 9. mars 2016 sett fra Tidore-øya øst i Indonesia. Foto: Catalin Beldea og Alson Wong.

Ovenfor ses vinneren av 'People and Space-kategorien', som innbefatter bilder av nattehimmelen med mennesker eller menneskeskapte objekter. På vinnerbildet krydres stjernestiene på himmelen med lysforurensing fra neonskilt og kulørte lamper i det travle Quarry Bay i Hong Kong. Foto: Wing Ka Ho.

Dette bildet fikk merkelappen 'Svært rosverdig' i 'Young Astronomer of the Year-kategorien', som bare deles ut til astronomifotografer under 16 år. Den internasjonale romstasjonen ISS lager en linje på tvers av de glitrende stjernestiene over trærne sør i Australia. Foto: Scott Carnie-Bronca.

Vinnerbildet i kategorien 'Young Astronomer of the Year' ble dette, som greier å gå tett innpå Månens barske og detaljerte overflate på en måte som vi sjelden ser i tradisjonelle bilder av vår naturlige satellitt. Foto: Brendan Devine.

Opplev svart sol over Sørstatene, når en total solformørkelse rammer USA. Les mer her.

Vinner av 'Scyscapes-kategorien'. En tåkete oktobermorgen på den engelske øya Isle of Weight. Det disige været er med på å forsterke lysstyrken fra Venus og Månen, noe som får dem til å framstå som glødende ildkuler over morgendisen. Foto: Ainsley Bennett.

Vinner av måne-kategorien. Et fantastisk nærbilde av Månens barske overflate med alle kraterne, som sladrer om tidligere tiders meteor- og asteroidenedslag. Foto: Jordi Delpeix Borrell.

Vinner av galakse-kategorien. På bildet ses den fjerne spiralgalaksen Messier 94, som ble oppdaget helt tilbake i 1781. Foto: Nicolas Outters.

'Runner up' i stjerner og stjernetåker-kategorien, som inkluderer bilder av objekter langt ute i Melkeveien,som stjerner, stjerneklynger og rester fra supernovaer . Foto: Pavel Pech.

Vinner i polarlys-kategorien. Foto: György Soponyai.

'Svært rosverdig' i den unge kategorien. Nordlyset kom på et sjeldent engelsk besøk over himmelen ved Cresswell Beach i Nordøst-England. Den unge fotografen oppdaget lyset fra vinduet på rommet sitt og overtalte moren sin til å ta ham med ned til stranden - bort fra lysforurensingen i byen. Foto: Jonathan Farooqi.