Vil Solen kollidere med en annen stjerne?

Kan Solen kollidere med en annen stjerne, og hvor stor er i så fall risikoen for det?

1. september 2009

Det er ingenting i naturlovene som forbyr Solen å kollidere med en annen stjerne. Men i praksis er risikoen for en slik begivenhet nesten ikke- eksisterende på grunn av de ufattelig store avstandene i universet. Tenker vi oss at Solen var stor som en appelsin og befant seg i Oslo, ville nærmeste stjerne være en sitron et sted i Afrika. Videre er de to ”naboene” overhodet ikke på kollisjonskurs. Blant de hundretusener av stjerner som astronomene kjenner bevegelsene til, er det ikke en eneste som har bare den minste antydning av sannsynlighet for å kollidere med Solen. Selv hvis en stjerne hadde kurs direkte mot Solen, ville det neppe skje et sammenstøt i egentlig forstand. Det er mye mer sannsynlig at de to stjernene ville gå i bane rundt hverandre. Trolig er en del av dobbeltstjernesystemene som finnes i Melkeveien, oppstått på denne måten. Skulle det langt inn i fremtiden skje en kollisjon, ville konsekvensene bli katastrofale for Jorden, sannsynligvis også for resten av solsystemet.