Andromeda Milky Way Milkomeda

Kollisjon mellom to galakser?

Jeg har lest før i bladet at Melkeveien vil barke sammen med nabogalaksen. Men hvordan foregår et sammenstøt mellom to så enorme galakser?

29. november 2012

Først i 2012 ble astronomene helt sikre på at Andromedagalaksen og Melkeveien kom til å støte sammen. Men bare rolig, kollisjonen blir et faktum først om drøyt fire milliarder år.

Sammenstøtet blir et møte mellom to giganter. Andromedagalaksen omfatter nesten én billion stjerner, noe som er bortimot det dobbelte av Melkeveiens oppimot 400 milliarder stjerner. Avstanden mellom stjernene i galaksene er så stor at det er usannsynlig at noen vil treffe hverandre. For øvrig er det ikke stjernene, men gasskyene som kolliderer. Kollisjonen vil utløse en enorm produksjon av stjerner i det som blir universets nye supergalakse ved navn Milkomeda.

For solsystemet får Milkomedas sterke gravitasjon spesiell betydning. Faren for at Solen kastes lenger bort fra supergalaksens sentrum, er cirka 50 prosent. Solen står også i fare for å bli slynget helt ut av den nye supergalaksen og forgå i det store tomrommet mellom galaksene. Men faren for et slikt utfall ligger bare på 12 prosent.

Sammenstøtet får ingen betydning for Jorden, som på det tidspunktet er ubeboelig. Om fire milliarder år har Jorden fått en temperatur på 300 grader fordi utstrålingen fra Solen gradvis har økt. Det blå havet har for lengst kokt bort, og det som er igjen, er bare en død ørken og noen saltsletter som viser hvor bølgene en gang vasket.

Se Melkeveien støte sammen med Andromedagalaksen