Astronaut and black hole

Kan et svart hull gi slipp på noe?

Astronomene går i dag ut fra at universet er fylt av svarte hull der de største ligger i galaksesentrene. Men hva skjer når det svarte hullet er etablert? Er det en enveisprosess som sluker materie og informasjon for alltid, eller kan det reverseres?

Hva vet vi?

Svarte hull er en direkte konsekvens av Einsteins relativitetsteori. Den beskriver i all enkelhet det svarte hullet ved å definere en begivenhetshorisont som skjermer hullets indre fra universet som omgir det. I midten har man en singularitet der all masse er samlet i ett punkt uten utstrekning. Alt som havner innenfor begivenhetshorisonten, forsvinner fra vårt univers for bestandig.

Men den britiske fysikeren Stephen Hawking påviste alt i 1974 at kvantemekanikken tillater stråling å unnslippe begivenhetshorisonten. Denne strålingen, som kalles hawkingstrålingen, fører til at det svarte hullet fordamper meget langsomt. Men det er ennå et uløst problem om strålingen også gjør det mulig å hente ut informasjon fra hullet. Kvantemekanikken tillater nemlig ikke at informasjon bare blir borte.

Singulariteten i midten er heller ikke forenlig med kvantemekanikken, så svarte hull er trolig langt mer kompliserte enn det fremgår av relativitetsteorien.

Kan vi regne med svar?

De nærmeste svarte hullene ligger mange tusen år unna, og hawkingstrålingen er for svak til å bli observert på langt hold. Det gjør det veldig vanskelig å studere de svarte hullenes egenskaper i praksis.