Marsian meteroit

Har livet oppstått flere steder?

Hvis livet er en naturlig følge av naturlovene, er det merkelig at vi ikke har sett tegn til det andre steder. Og hvis det finnes intelligente skapninger i universet, hvorfor hører vi ikke noe fra dem?

20. februar 2012

Hva vet vi?

Forskerne har ingen annen utvei enn å ta utgangspunkt i jordisk liv når de skal vurdere muligheten for det andre steder. Da gir planetens lange historie oss to viktige spor: Livet oppsto kort tid etter at Jorden var blitt beboelig. Og det gikk ganske lang tid før det dukket opp noe annet enn encellede organismer. Det kan tyde på at livet oppsto ganske greit, men at utvidelsen til flere celler var vrien.

Skiller mellom en- og flercellet liv

Derfor må vi nok skille mellom en- og flercellet liv. Vi vet at enkelte mikroorganismer som kalles ekstremofiler, takler de mest utrolige forhold. Mange jordiske ekstremofiler kan nok trives på Mars, i Venus-atmosfæren eller på Jupiters måner. Eksisterer de, skal vi nok finne dem etter hvert som solsystemet blir videre utforsket.

Høyerestående organismer ligger litt verre an. Erfaringen fra Jorden går ut på at dyr og planter ikke tåler de samme ekstreme forholdene som mikroorganismene. Skal vi lete etter høyerestående liv, blir det nok mest logisk å lete etter planeter med et klima som ligner det vi har på Jorden – noe som betyr at vi må ut av solsystemet til de mange eksoplanetene som finnes overalt i Melkeveien. Dessverre ikke lett med dagens teknologi.

Ingen beskjed fra romvesener

Samtidig kan vi selvsagt lytte etter signaler fra romvesener. Det har vi gjort i 50 år, men stadig uten resultat. Selv om 50 år i denne forbindelsen er kort tid, møter vi et paradoks: Hvis det finnes intelligente vesener der ute, må noen av dem ligge mange millioner år foran oss i utvikling.

De må ha hatt rikelig med tid til å utforske hele Melkeveien og kanskje kolonisere hver eneste beboelig planet. Dermed burde det være lett å finne spor etter dem. At vi ikke har gjort det, har fått enkelte forskere til å mene at vi faktisk er alene.

Kan vi regne med svar?

Med hensyn til liv i solsystemet er det et spørsmål om ganske kort tid før svaret ligger på bordet.

Drar vi ut av solsystemet, blir det straks verre. Kanskje kan vi med fremtidig teknikk finne spor av liv på eksoplaneter gjennom analyser av atmosfæren. Men det er jo alltids en mulighet for at E.T. dukker opp enda en gang.