Flogiston theory

Er naturlovene tilfeldige?

Mange fysikere har regnet ut at selv små endringer i naturlovene ville umuliggjort alt liv. Det ser altså ut til at universet er finjustert etter livets eksistensbehov. Stemmer det, er lovene kanskje ikke helt tilfeldige.

20. februar 2012

Hva vet vi?

Her står vitenskapen i realiteten på nesten bar bakke. Logisk sett er det tre mulige svar på spørsmålet:

Det første går ut på at det er en hensikt med universet som derfor ble skapt på en bestemt måte. Men det er et religiøst syn som ligger utenfor vitenskapens virkefelt.

Det andre er at man kanskje ikke bare kan ta en enkelt naturlov og endre den uten at det får følger andre steder. Hvis naturlovene henger sammen, vil et univers med andre lover og naturkonstanter kanskje også være egnet for liv.

Den tredje muligheten er at det eksisterer et veldig stort antall universer – strengtorien sier 10500 – hvert med sine naturlover. I så fall er det ikke så merkelig at det kan oppstå liv i noen få av dem.

Kan vi regne med svar?

Selv om det skulle lykkes å stille opp en teori om alle ting, løser den neppe problemet. Derfor er det tvilsomt om vi kan regne med å få et svar med den vitenskapen vi kjenner i dag eller kan forutse vil oppstå.