I Virgohopen finner du Markarians kjede, som er en hel rekke av galakser.

© NASA/ESA/ESO/NAOJ/G. Paglioli

Tusenvis av galakser titter fram om natten

Hvis du beveger deg ut i mørket med det rette utstyret, åpenbarer det seg mer enn 2000 spektakulære galakser på nattehimmelen.

12. april 2018 av Redaksjonen

Stjernebildet Jomfruen står høyt på himmelen i april, og det gir deg muligheter for å oppleve en endeløs rekke av galakser på nattehimmelen.

I dette stjernebildet gjemmer Virgohopen seg: en galaksehop med opp mot 2000 galakser. Under de riktige forholdene kan du se dem med et lite teleskop.

Ved første øyekast ligner galaksene stjerner som lyser svakt, men hvis du ser i et teleskop, kan du se at de både er runde, elliptiske og irregulære.

Det svake lyset skyldes at du ser på det samlede lyset fra milliarder av fjerne stjerner i andre galakser i stedet for de lyssterke i Melkeveien som du normalt ser.

Fra 14. april og resten av måneden er det beste tidspunktet for å se galaksene.

Omkring klokken 23 er sola gått ned, og skumringslyset er forsvunnet, mens månen fortsatt ikke har stått opp med sitt kraftige og forstyrrende lys.

SLIK GJØR DU

Bruk en stjerneapp til å finne fram til hopen. Let etter galaksen Messier 86 (M86) i for eksempel Star Walk 2. Galaksen ligger i Virgohopen.

Med et lite teleskop kan du se en stor del av de sterkest lysende galaksene. Et kraftigere teleskop gjør det mulig å se de som lyser svakere.

Plasser et kamera med en 200-mm-­telelinse på teleskopet. Bruk motorstyringen og fotografer galakser med en lukkertid på 10–30 sekunder.

Gå på oppdagelsesferd i universet

Våren er spekket med astronomiske opplevelser du kan oppleve med en kraftig kikkert. Nå kan du skaffe deg den perfekte startpakke

• En kraftig kikkert for å utforske solsystemet.
  • En guide til stjernehimmelen i 2018, slik at du vet når du skal kikke og når.
  • To utgaver av Illustrert Vitenskap som forteller deg hva du skal holde øye med.

Du kan for eksempel rette blikket mot stjernebildet Orion og se den røde superkjempen Betelgeuse senere i år – et fenomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.