FAST

Verdens største teleskop skal finne aliens

Kina har nettopp skrudd på FAST – det største teleskopet i verdenshistorien. Håpet er å finne tegn på intelligent liv i verdensrommet.

29. september 2016 av Babak Arvanaghi

Romvesner, mørk materie og gravitasjonsbølger – jakten er i gang.

Verden største teleskop, FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical radio Telescope), er nettopp tatt i bruk, og det skal løse noen av universets største gåter.

Med teleskopet melder Kina seg for alvor på i kampen om å utforske fjerne deler av galaksen. Den gigantiske parabolskålen skal fange opp signaler som stammer fra kilder 1000 lysår unna.

**>>Les om Hubble-teleskopets avløser

En gigantisk wok

Konstruksjonen er litt av en bedrift. Parabolskålen er plassert i en naturlig fordypning midt i et landskap av kalkstein i den sørkinesiske provinsen Guizhou.

Den gigantiske wok-lignende skålen er 500 meter i diameter – nesten 200 meter større enn det nest største teleskopet, Arecibo i Puerto Rico – og satt sammen av 4450 trekantede reflekterende aluminiumspaneler.

Hvert panel kan stilles inn til å peke på en bestemt del av himmelen. Sensoren som fanger inn signalene, er spent ut på vaiere over parabolen, og den kan justeres slik at teleskopet kan dekke en større del av himmelen:**

Radiobølger kan være tegn på liv

FAST får sine observasjoner fra radiobølger, som den fanger opp fra astronomiske kilder. Det kan for eksempel være pulsarer, som er rester etter en supernova som sender ut pulserende radiosignaler.

De kinesiske astronomene vil også fange opp radiobølger som gjentar seg etter faste mønstre. Slike signaler vil sannsynligvis ikke kunne oppstå naturlig og derfor være et tegn på at de er laget av en intelligent rase.