E-ELT

Verdens største teleskop skal bygges i Chile

Teleskopet E-ELT skal studere universets fjerneste stjerner og planeter.

12. august 2010

Et nytt, gigantisk teleskop skal bygges i Chile. Teleskopet, European Extremely Large Telescope – forkortet E-ELT – får plass på en fjelltopp midt i Atacama-ørkenen. Det har den europeiske astronomiorganisasjonen ESO, som står bak prosjektet, bestemt.

Teleskopets hovedspeil blir hele 42 meter i diameter, og dermed blir E-ELT det suverent største optiske teleskopet i verden. Det vil koste ca. syv milliarder kroner og ta syv år å bygge teleskopet, som forhåpentlig kan stå klart i 2018. Hovedspeilet skal konstrueres av 984 mindre, sekskantede speil, der hvert vil være 1,4 meter på den lengste siden, slik at samlet speilareal blir vel 1300 m2. Speilet skal være så stort fordi det skal kunne samle så mye av det svake lyset fra fjerne himmellegemer som overhodet mulig. E-ELT blir 15 ganger så kraftig som de beste teleskopene som finnes i dag, og det gedigne øyet mot himmelen skal kunne fange opp 100 millioner ganger så mye lys som et menneskeøye er i stand til å oppfatte.

Teleskopet skal både fange synlig lys og infrarød stråling, og det siste er viktig når det handler om å observere de aller fjerneste objektene. På grunn av universets stadige utvidelse er det nemlig slik at de fjerneste stjernene beveger seg raskest bort fra Jorden. Derfor blir bølgelengden av lyset fra dem forskjøvet mot det infrarøde området. Uten infrarøde kameraer ville teleskopet altså ikke kunnet se de himmellegemene som er lengst unna og dermed oppsto tidligst i universets historie.

I tillegg til de fjerneste stjernene og galaksene regner astronomene med å kunne observere planeter som ligner Jorden, men som går i bane rundt fjerne stjerner. Data fra teleskopet vil også gjøre oss klokere på noen av de største vitenskapelige mysteriene, nemlig hva mørk materie og mørk energi er for noe.