Teleskopbilde

Det skal mange teleskoper til for å fotografere en galakse

Når et teleskop tar et bilde av en supernova eller en galakse, er det ikke de fargesprakende bildene vi kjenner. Bildene består i virkeligheten av flere deler fra flere teleskoper som må settes sammen for å bli til de flotte kunstverkene.

21. januar 2015 av Malene Breusch Hansen

Du har garantert sett dem mange ganger – de imponerende, fargesprakende bildene fra det ytre rom av andre galakser, gamle supernovaer eller skinnende stjernehoper.

Men de fantastiske bildene tatt av avanserte romteleskoper er ikke født som små kunstverk – de er satt sammen av flere bilder fra forskjellige teleskoper med hver sin spesialitet. Når de tar bilder av samme romobjekt og bildene arbeides sammen, får de med flere bølgelengder av lys enn det et enkelt teleskop kan klare alene.

Ikke ett teleskop – men fire – skaper galaksebilder

Et eksempel er bildet av galaksen ved navn NGC 4258; en galakse som minner om Melkeveien, men som ligger 23 millioner lysår unna.

Det ferdige bildet av galaksen blir satt sammen av observasjoner fra fire forskjellige teleskoper:

Teleskop 1: Chandra X-ray Observatory

NASAs romteleskop Chandra X-ray får blålige røntgenobservasjoner hjem fra sin bane rundt Jorden:

Teleskop 2: Spitzer Space Telescope

Romteleskopet Spitzer Space Telescope har fra sin bane rundt Solen tatt opp disse infrarøde dataene fra NGC 4258:

Teleskop 3: Karl Jansky Very Large Array

Radiodata fra galaksen fanget opp av Karl Jansky Very Large Array i New Mexico, USA, ses her med fiolett:

Teleskop 4: Hubble Space Telescope

Fra rommet har NASAs Hubble Space Telescope fanget opp disse optiske lysdataene fra NGC 4258:

Sluttresultat: En flerdimensjonal galakse

Alene gir ikke bildene det imponerende inntrykket som er kjent fra romteleskopbilder, men når alle fire med hver sine data og observasjoner legges sammen, oppstår det vakre galaksebildet:

Hvordan virker et teleskop?

Lær om hvordan de høyteknologiske teleskopene tar opp alle dataene som til slutt blir til enestående galaksebilder: