ALMA-teleskop oppklarer gåte om planeters fødsel

Teleskop oppklarer gåte om planetfødsel

ALMA-teleskopets sensasjonelle bilder viser at planeter oppstår raskere enn forskerne har trodd.

2. mars 2015

ALMA-teleskopet avslører hvor raskt planeter dannes

Et ekstremt detaljrikt bilde fra teleskopet ALMA i Chile viser for første gang hvordan planeter oppstår i et nytt solsystem.

ALMA fokuserte på HL Tauri, en ung stjerne som befinner seg 450 lysår fra Jorden i stjernebildet Tyren. På bildet ser vi den unge stjernen omgitt av en skive av gass og støv. Støvpartiklene klistrer seg til hverandre på grunn av sammenstøt og former på den måten asteroider, kometkjerner og planeter.

Bildet avslører at planeter oppstår mye raskere enn forskerne hittil har trodd.

Unge planeter dannes i nytt solsystem

”HL Tauri er bare én million år gammel, men likevel synes skiven full av nydannede planeter. Bare dette bildet er nok til at vi må endre teoriene for planetdannelser,” sier Catherine Vlahakis som forsker i interstellart støv og gass ved ALMA.

Klikk på bildet for å se det i større format

Noen planeter er fortsatt en gåte

Ikke bare dannes planeter raskere enn forskerne trodde. Det er også funnet planeter som i teorien slett ikke burde kunne eksistere. Les mer her:

ALMA har supersyn

Det var verdens mest avanserte radioteleskop, ALMA i Chile, som tok det sensasjonelle bildet. ALMA står ferdigbygd i Atacamaørkenen med sine 66 antenner etter ti års arbeid.

Bildet av planetene som blir født, gir astronomene ny kunnskap om vårt eget solsystem som oppsto på samme måte for over fire milliarder år siden.