gas cloud quasar

Gassky får teleskop til å se dobbelt

To observasjoner gir ulikt bilde av den samme kvasaren

27. november 2013

For første gang noensinne har astronomer sett et bilde av en kvasar fra flere forskjellige opptak.

Flere bilder av samme kvasar

Radiobølgene fra kvasaren, som befinner seg cirka tre milliarder lysår fra Jorden, var blitt avbøyd da de passerte gjennom en gassky i Melkeveien, vår egen hjemlige galakse. Så i stedet for som normalt å stråle i en rett linje ut fra kvasaren, var radiobølgene blitt spredt, og det var grunnen til at forskerne observerte ikke ett, men tre bilder av samme kvasar.

Observert for første gang

En slik begivenhet ble forutsagt teoretisk i 1970, men det er først nå med bildene som ble tatt av Very Long Baseline Array-radioteleskopene, at fenomenet er blitt bekreftet. Som et ledd i en flerårig undersøkelse av ca. 300 kvasarer har en internasjonal gruppe astronnomer ledet av Matthew Lister ved Purdue University i Indiana bl.a. holdt øye med kvasaren 2023+335 helt siden 2008.

På vei mot Svanen

Da forskerne gransket en rekke bilder, oppdaget de at kvasaren hadde endret utseende, og at årsaken var en gassky som hadde flyttet seg inn i siktelinjen mellom Jorden og kvasaren. Gasskyen farer gjennom rommet med en fart på omkring 56 km/s cirka 5000 lysår fra Jorden i retning av stjernebildet Svanen.

Ordboken

Kvasar:

En kvasar er en fjern galakse med et svart hull i midten. Kvasarer sender ut en intens stråling av både radiobølger, synlig lys og røntgenstråler.

Ordet kvasar kommer av "kvasistellar", som betyr stjernelignende – for en kvasar ser ut som en stjerne, men lyser mye kraftigere.