Hvilket objekt ligger lengst borte?

Hvor fjerne objekter kan man se med moderne teleskoper?

1. september 2009

I disse dager holdes universets avstandsrekord av en anonym galakse som kalles IR1916. Normalt ville det vært umulig å se galaksen, men på sin ferd gjennom universet er lyset fra den blitt forsterket på grunn av den såkalte gravitasjonslinse-effekten. IR1916 ligger i samme retning som galaksehopen Abell 1835, og gravitasjonskraften fra denne hopen bøyer og forsterker lyset så det kan ses av teleskoper på Jorden. Den nye galaksen ble oppdaget våren 2004 av det europeiske romobservatoriet ESOs superkikkert VLT (Very Large Telescope). Ved å teste lyset fra galaksen har astronomene beregnet at IR1916 befinner seg ca. 13 milliarder lysår borte. Det vil si at galaksen er skapt bare 700 millioner år etter universets fødsel og tilhører den første generasjonen av galakser. Da lyset har vært underveis i 13 milliarder år, betyr det også at vi ser IR1916 slik den så ut for over 13 milliarder år siden. Det er altså snakk om et blikk tilbake til universets barndom. Det er godt mulig at IR1916 fremstår annerledes i dag. Den kan også rett og slett ha blitt slukt av en annen galakse. Da astronomene skulle bestemme avstanden til IR1916, betraktet de den såkalte rødforskyvningen av lyset. Når lys reiser lange avstander gjennom universet, strekkes dets bølgelengde i takt med universets utvidelse. Lyset fra IR1916 er opprinnelig i hovedsak ultrafiolett, men har vært så lenge underveis at det er blitt forskjøvet til den infrarøde delen av spekteret. Der kan galaksen ses som en ubetydelig flekk mellom større stjerner i forgrunnen.