Hubble 1

Hubble fyller 25 år

NASAs romteleskop Hubble har i 25 år sendt bilder av universet ned til Jorden. Hubble har gitt oss svar på stjernedannelser, oppdaget nye galakser og Kosmos’ alder.

24. april 2015 av Karine Kirkebæk

I et kvart århundre har romteleskopet Hubble fanget viktige oppdagelser i linsen, og det har gitt oss en større forståelse av universet.

I forbindelse med sin 25-årsdag har teleskopet sendt helt utrolig bilder av brennende stjernefødsler som til forveksling minner om glitrende fyrverkeri.

Hubble-avløser står klar

I 2018 blir Hubble pensjonist, og som en ny og frisk aspirant står James Webb-teleskopet etter noen års forsinkelse klar til å overta og bli sendt 1,5 millioner kilometer ut i rommet.

Les om omstendighetene rundt det nye teleskopet i artikkelen:

Hubbles største oppdagelser

Galaksers utvikling I 1995 tok Hubble et bilde av en liten sky som viste seg å inneholde 3000 galakser; noen 10 millarder år gamle. Hubbles titt inn i det dype rom har gitt forskerne mer kunnskap om hvordan galakser utvikles.

Universets utvidelse I 2001 oppdaget Hubble en 10 milliarder år gammel supernova. Ved å betrakte lyset fra den døende stjernen fant romteleskopet for første gang bevis for at universets utvidelse bremset opp etter big bang, for deretter å akselerere senere.

Kosmos’ alder I 1999 målte astronomer ved hjelp av Hubble avstanden til 18 fjerne galakser – den fjerneste 65 mill. lysår unna – og var dermed i stand til å gi et forslag til universets alder. De kom frem til at universet er 12–14 milliarder år gammelt.

**Jakten på sv