Er romfotofargene reelle?

I årenes løp har vi sett en rekke ytterst fargesprakende bilder fra rommet. Er det virkelige eller uekte farger vi ser?

De flotte fargene på fotoene fra blant annet Hubble-teleskopet tilsvarer ikke alltid det vi ville sett med egne øyne. Noen ganger tar astronomene i bruk kunstige farger for å fremheve detaljer som det menneskelige øye ikke er i stand til å oppfatte. Kameraet om bord i Hubble er i stand til å oppfatte de samme fargene som det menneskelige øye kan se, samt mye annen stråling som vi ikke ser, som infrarødt lys eller røntgenstråling. Når Hubble tar bilder, skjer det gjennom filtre som bare lar lys av en bestemt farge – eller rettere sagt elektromagnetisk stråling med en bestemt bølgelengde – slippe gjennom. Ved å kombinere fotografier av det samme motivet tatt gjennom forskjellige filtre, kan astronomene lage bilder med naturlige farger. Men de kan også velge å fremheve fargeforskjeller eller å vise usynlig stråling i forskjellige representative farger, slik det er vist på eksemplene som er gjengitt ovenfor.