ALMA – Antenner kan omarrangeres

Superteleskop ser dypere inn i universet enn noensinne før

ALMA-teleskopet midt i Chiles Atacamaørken kan se dypere inn i kosmiske skyer enn noensinne. Røntgensynet avslører detaljer som ellers er skjult for astronomene. Se noen av teleskopets fantastiske bilder her.

16. desember 2014

I den knuskstørre Atacamaørken i Chile er luften uvanlig klar, og en sky på himmelen er sjeldnere enn et jordskjelv. De uvanlige forholdene har astronomene utnyttet til å oppføre ALMA – eller Atacama Large Millimeter Array – som er verdens mest avanserte radioteleskop.

ALMA består av 66 individuelle antenner som kan flyttes rundt i ørkenen. I alt har kjempeteleskopet en diameter på 14 kilometer, og størrelsen gjør ALMA i stand til åt trenge ut i universet som aldri før.

ALMA-teleskopet trenger gjennom kosmisk støv

ALMA observerer i det infrarøde området. Infrarød stråling kan trenge gjennom kosmisk støv, og derfor kan astronomene se fenomener som ellers er skjult. Etter mange års arbeid er ALMA nå komplett, og teleskopet har allerede tatt både flotte og fascinerende bilder av universet.

ALMA skal løse gåten om kjempestjernene

Noen stjerner vokser uhemmet og blir til i voldsomme supernovaeksplosjoner – uten at astronomene kan forklare hvorfor.

Nå blir ALMA-teleskopet satt inn i jakten på kjempestjernenes hemmelighet, og du kan lese om det i artikkelen vår her: