Svart rap

Svart hull gulper opp stjernerester

En stjerne på størrelse med Solen er blitt slukt av et svart hull og omdannet til en jetstråle.

3. desember 2015 av Babak Arvanaghi

Astronomer har flere ganger observert en stjerne bli slukt av et svart hull. Og de har også observert stråler av plasma stå ut av et svart hull med hastigheter på oppimot lysets.

Svart hull funnet i fjor

Men for første gang har det lyktes å observere et svart hull sluke en stjerne og samtidig omdanne deler av den til en stråle av plasma – en såkalt jetstråle. Stjernens dødskamp ble først sett i desember 2014, og siden har astronomene kjempet for å få rettet teleskopene sine inn mot det svarte hullet, som befinner seg omtrent 300 millioner lysår fra Jorden.

Videoen gir en forklaring på hvordan svarte hull oppstår.

Svarte hull er en samling av masse som er så tett at tyngdekraften blir enorm. Selv om de i prinsippet kan være svært små, veier de utrolig mye. Hvis Jorden ble presset sammen til størrelsen på en peanøtt, ville massen i vår planet være tett nok til å danne et svart hull.

Svart hull eter lys

Massen i et svart hull er så tett at ingenting kan unnslippe – heller ikke lys. Derav navnet. Av samme grunn kan forskerne heller ikke forklare hvordan jetstråler som kommer ut av svarte hull, oppstår.

Forskerne håper at observasjonen kan bidra til en bedre forståelse av svarte hull, og samtidig løse gåten om hvordan disse jetstrålene oppstår og unngår å bli fortært av det svarte hullet.