Det svarte hullet i midten av en kvasar slynger ut partikler som beveger seg nesten like raskt som lyset.

© M. KORNMESSER/ESO

Svart hull overstråler universets galakser

Kom lenger ut i universet enn noensinne før. Kvasaren 3C 273 – et svart hull omgitt av gass – er 2,4 milliarder lysår unna, men i mai kan du se den med et vanlig teleskop. Så rett blikket mot sør og se den kosmiske avvikeren som lyser 100 ganger kraftigere enn hele vår egen galakse.

7. mai 2018 av Af Jesper Grønne

Kvasaren 3C 273 er nok det fjerneste objektet du noensinne får en sjanse til å se på egen hånd.

Det kraftige lyset har reist i mer enn 2,4 milliarder år – nesten en femtedel av universets alder – før det når fram til øyet ditt.

En kvasar er ikke en galakse eller en stjerne, men en ekstremt varm skiveformet sky av gass som holder på å bli trukket inn i et supermassivt svart hull.

Fenomenet finner sted i midten av galakser – men slett ikke i alle galakser.

Selv om kvasarer er forholdsvis små – typisk på størrelse med solsystemet vårt – er de blant universets mest lyssterke objekter. De overstråler det samlede lyset fra hele den galaksen de er sentrum i.

Kvasaren 3C 273 lyser hundre ganger kraftigere enn hele Melkeveien og to billioner ganger kraftigere enn sola. Den store avstanden til jorda betyr imidlertid at du trenger et teleskop for å se den.

Kvasarens lys oppstår på grunn av kollisjoner mellom atomene i gasskyen. I tillegg sender kvasaren også ut en kontinuerlig strøm av kraftig lys og andre typer stråling.

Jo mer strømmen peker mot jorda, jo enklere er det å få øye på kvasaren.

Slik gjør du

• Kvasaren 3C 273 befinner seg i stjernebildet Jomfruen, som i mai er synlig i sørlig eller sørvestlig retning. I begynnelsen av måneden finner du den omkring 25 grader over horisonten ved midnatt, men i løpet av mai beveger den seg lenger ned på himmelen.

• For å se kvasaren må du bruke et teleskop på minst åtte tommer – helst med en datamaskin som kan finne den selv. Start med å bruke en innstilling som forstørrer 40 til 50 ganger. Når du har fått stilt inn retningen helt riktig, kan du skifte til kraftigere forstørrelse – for eksempel 200 ganger – det gir en mørkere bakgrunn og framhever de svakere objektene.

Se ut i universet

De enorme blendende kvasarene er bare et av de fenomenene som dukker opp på nattehimelen denne våren.

Våren er spekket med astronomiske opplevelser du kan oppleve med en kraftig kikkert. Nå kan du skaffe deg den perfekte startpakke:

• En kraftig kikkert for å utforske solsystemet.
  • En guide til stjernehimmelen i 2018, slik at du vet når du skal kikke og når.
  • To utgaver av Illustrert Vitenskap som forteller deg hva du skal holde øye med.

Du kan for eksempel rette blikket mot stjernebildet Orion og se den røde superkjempen Betelgeuse senere i år – et fenomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.

Svart hull driver enorm lommelykt

Et supermassivt svart hull kan trekke i partikler og kaste ut andre med nesten lysets hastighet. Resultatet er et gigantisk kosmisk lysshow.

Bizarre planeter bryder naturlove

Sorte huller, der lyser kraftigere end galakser, er langt fra universets mest mærkværdige fænomen.

Nyopdagede planeter i fjerne solsystemer opfører sig så besynderligt, at forskerne er nødt til at skrive astronomiens love om.

Læs alt om de umulige planeter og de banebrydende nye teorier, der forklarer deres eksistens i næste nummer af Illustreret Videnskab.