svart hull

Svart hull avslører hemmelighetene sine

For første gang noensinne har astronomer observert et svart hull så nærme at de bedre kan forstå det mystiske astronomiske fenomenet.

9. desember 2015 av Rikke Jeppesen

Nå er astronomer et skritt nærmere å forstå de gåtefulle svarte hullene. De har nemlig funnet ut hvordan de observerer det supermassive svarte hullet Sagittarius A* i Melkeveiens sentrum, og iakttagelsene får astronomer verden over til å klappe i hendene.

Amerikanske forskere har for første gang sett magnetfeltet som ligger rett utenfor begivenhetshorisonten, som er randen av området hvor ingenting kan unnslippe det svarte hullet.

Magnetfelt fôrer svart hull

De kan altså dokumentere årevis av ubekreftede teorier om at svarte hull har et sterkt magnetfelt rundt seg. Astronomene mener at magnetfeltene “fôrer” de supermassive svarte hullene med energi.

En relativt normal misforståelse er at svarte hull fungerer som enorme støvsugere, som suger opp alt rundt seg, men i virkeligheten fungerer svarte hull, som ligger i midten av galakser, mer som en form for kosmiske motorer.

Alt de suger opp omdanner de til kraftig stråling, som enten kan få hullet til å lyse opp eller blir kastet over tusener av lysår unna hullet. Alt dette mener astronomer er drevet av det sterke magnetfelt, de nå vet ligger rundt et svart hull.

Gigateleskop forstørrer svart hull

For overhodet å kunne observere Sagittarius A* måtte astrofysikerne bruke et globalt nettverk av radioteleskop “The Event Horizon Telescope”, som til sammen danner et gigantisk teleskop med en størrelse tilsvarende Jordens.

Teleskopet er så sterkt at det fanger detaljer på størrelse med en golfball på Månen.

I teleskopet så forskerne et utrolig komplisert magnetfelt med både rotete og organiserte områder. Og for å gjøre det hele mer forvirrende svinger magnetfeltet hele tiden og endrer seg ca. hvert 15. minutt.

Les mer om hvordan et svart hull oppstår og fungerer: