Sorte huller top

Sorte hull skal fanges på film for første gang

De har vært omgitt av mystikk og fascinasjon helt siden de ble oppdaget. Nå håper en rekke astrofysikere å ta bilder av sorte hull for første gang i historien.

25. mai 2016 av Nanna Vium

Kraftige, altetende og aldri sett i virkeligheten.

Helt siden Albert Einstein forutså deres eksistens med sin generelle relativitetsteori i 1915, har sorte hull vært omgitt av universets mest fascinerende og mystiske fenomener.

Og selv om det i dag finnes sterke beviser på at de finnes, og et hav av datagenererte illustrasjoner, er det fortsatt ingen som har sett et faktisk bilde av den ekte varen.

Men det kan komme til å endre seg snart.

Sorte hull skal fanges synkront

Et globalt nettverk av teleskoper arbeider sammen.

Våren 2017 vil en rekke forskere sørge for at en gruppe observasjonsstasjoner verden over peker i retning av Melkeveiens sentrum på nøyaktig samme tid.

Prosjektet heter Event Horizon Telescope , og målet er å skape et globalt nettverk av teleskoper som sammen former et gigantteleskop på størrelse med jorden, slik at det blir et kjempespeil sammensatt av mange små deler.

Forskerne bak prosjektet håper at de på den måten kan ta et bilde av selve grensen omkring den mørke regionen som kalles begivenhetshorisonten.

Sorte hull er som grapefrukt

Det blir likevel ingen enkel oppgave. Problemet med å ta bilder av sorte hull er at selv de supermassive variantene er relativt små.

– Den største sorte hullet befinner seg i sentrum av Melkeveien. Å ta bilde av det er som å ta bilde av en grapefrukt på månens overflate, forteller, Dimitrios Psaltis, som er astrofysiker ved University of Arizona til vox.com.