IXPE top

Romteleskop skal avsløre hemmelighetene til sorte hull

I 2020 planlegger Nasa å løse noen av universets største gåter. Til det formålet har organisasjonen satt av en stor sum penger til et nytt romteleskop.

10. januar 2017 av Babak Arvanaghi

Sorte hull, pulsarer og nøytronstjerner.

Vi regner med at alle de tre finnes, men vi er ikke sikre. Og det er det en god grunn til: Vi kan ikke se dem.

Felles for de tre er at det er vanskelig å få øye på dem. Sorte hull har en så sterk gravitasjon at lyset ikke slipper unna i det hele tatt. Det betyr at lyset ikke når fram til teleskopene våre, og på tross av den enorme massen er de usynlige for oss.

Røntgenteleskoper avslører sorte hull

Likevel vil Nasa nå se nærmere på de underlige kosmiske fenomenene. Romfartsorganisasjonen har nettopp erklært at de i 2020 vil sende opp romsonden IXPE (Imaging X-ray Polarimetry Explorer), som har med seg tre røntgenteleskoper.

Sonden skal gå i bane rundt jorda, og teleskopene skal plukke opp såkalte polariserte røntgenstråler.

IXPE-sonden er utstyrt med tre røntgenteleskoper.

Polarisert røntgenstråling består av elektromagnetisk stråling som kun vibrerer i én bestemt retning. Det er en type stråling som ofte forekommer omkring sorte hull, nøytronstjerner og pulsarer.

Dyr informasjon

Ifølge Nasa vil de dataene IXPE samler inn, blant annet kunne forklare hvordan de eksepsjonelt tunge objektene påvirker sine omgivelser.

IXPE er blitt valgt ut som det mest lovende av tre prosjekter som har som formål å studere de usynlige objektene.

Prisen på det ambisiøse prosjektet blir på svimlende 188 millioner dollar, som blir hele 1,6 milliarder norske kroner.