young galaxies

Galakser og svarte hull vokser i takt

Målinger fra røntgenteleskopet Chandra oppklarer astronomisk gåte.

20. januar 2012

I mange år har astronomene diskutert hva som kom først: galaksene eller de svarte hullene man nå har påvist i midten av dem. Nå har røntgenteleskopet Chandra blandet seg inn i debatten med et svar. Det ser ut til at galaksene og de supermassive svarte hullene vokser seg store side om side.

I en og en halv måned har Chandra vært rettet mot et område på himmelen der romteleskopet Hubble på forhånd hadde funnet 200 fjerne galakser. Universet var bare mellom 800 og 950 millioner år gammelt da galaksene ga fra seg lys, så astronomene kan nå se bakover i tid og studere galaksene slik de så ut i universets ungdom. Røntgenstrålingen fra galaksene viser at det ligger et grådig svart hull midt i minst 30 prosent av dem. Røntgenstrålene kommer fra gass og støv som blir kraftig oppvarmet på veien mot hullet.

Målingene fra Chandra tyder på at det har eksistert minst 30 millioner supertunge svarte hull i det tidlige universet. De svarte hullene er senere blitt hundrevis av ganger større, samtidig med at galaksene har vokst.