Sort hull lager musikk
Sort hull

Når sorte hull kolliderer, gir de fra seg gravitasjonsbølger som forskerne kan gjøre om til lyd.

© NASA

Forskere forvandler sort hull til piano

Dropp gitaren. Hvis du virkelig vil imponere folk, kan du dra et nummer på et sort hull. En gruppe amerikanske fysikere og musikkforskere har utviklet et helt nytt instrument basert på tonene fra universets mest massive objekter.

3. april 2018 av Christian Juul

Et sort hull er normalt helt stille. Men hvis det kolliderer med et annet sort hull, sender det ut såkalte gravitasjonsbølger.

Gravitasjonsbølger ble for første gang målt i 2015 – og de kosmiske krusningene viste seg å ha samme frekvens som de lydene det menneskelige øret kan oppfatte.

Du kan høre lyden av to sorte hull som støter sammen her:

Sort hull blir til instrument

Den oppsiktsvekkende oppdagelsen fikk forskeren Mark Ballora og kollegene hans til å utvikle et digitalt klaver som gjør det mulig å spille musikk med tonene fra et sort hull.

De brukte målingene av gravitasjonsbølger og teoretiske beregninger til å regne ut lyden av 88 ulike toner fra sorte hull – og fordelte deretter tonene på tangentene.

Formålet med prosjektet er blant annet å øke forståelsen av gravitasjonsbølger – det er enklere å uttrykke de fysiske egenskapene ved hjelp av lyd enn bilder.

Big Bang og havet spiller også musikk

Tonene fra sorte hull er bare det siste prosjektet for Mark Ballora.

Han har tidligere skapt musikk ut fra vitenskapelige målinger av havtemperaturer, dyrs vandringer og bakgrunnsstråling fra big bang.

Du kan høre lyden av big bang-stråling her:

Gravitasjonsbølger løser universets gåter

Gravitasjonsbølger avslører utrolige detaljer fra universets mest voldsomme begivenheter – og de kan snart løse fysikkens største gåter om mørk energi og big bang.

Les alt om gravitasjonsbølgenes hemmeligheter i neste nummer av Illustrert Vitenskap. Du får et sett stilige Bluetooth-hodetelefoner med på kjøpet.