Black holes

Astronomer oppdager ring av svarte hull

Ni svarte hull er blitt oppdaget av det amerikanske røntgenteleskopet Chandra.

24. juni 2011

Det amerikanske røntgenteleskopet Chandra har fanget opp kraftig røntgenstråling fra ni himmellegemer som ligger i en ring av stjerner. Og astronomene har funnet forklaringen på fenomenet. De er overbevist om at den energirike strålingen kommer fra ni svarte hull som sluker materie fra et tilsvarende antall stjerner.

Den gigantiske ringen er resultatet av et sammenstøt mellom to galakser, en spiral-galakse og en elliptisk galakse, for millioner av år siden. Ellipsegalaksen kom godt fra det etter kollisjonen, men det ble ikke mye igjen av spiralgalaksen. Åstedet for dramaet ble til et område med høy gasstetthet der nye stjerner kunne oppstå. Et område som utvider seg som en kolossal tsunami av gass i universet, cirka 430 millioner lysår fra Jorden.

Det synlige resultatet av det kosmiske braket er en blå ring av unge og svært tunge stjerner som lever et hardt liv og dør unge. Etter noen millioner år eksploderer de som supernovaer og ender som nøytronstjerner eller svarte hull.

Noen av de svarte hullene stammer fra stjerner i dobbeltsystemer. Materie fra den overlevende stjernen i dobbeltstjernesystemet trekkes inn i det svarte hullet mens den samtidig varmes opp. Da sendes det ut kraftig stråling, ikke minst røntgenstråling, og det er denne strålingen Chandra har fanget opp. Det er ikke noe annet enn svarte hull som kan forklare røntgenstrålingen, og bildet gjør det derfor sannsynlig at svært massive stjerner ender sitt liv som svarte hull.