tyngdebølger igen

Astronomer finner tyngdebølger for bare andre gang

Einstein forutså dem for 100 år siden, men nå har astronomene begynt å spore etterdønningene av sorte hull som kolliderer – tyngdebølgene.

17. juni 2016 av Karine Kirkebæk

Etter 100 år i mystikken skjær har astronomer nå for andre gang observert tyngdebølger.

Det var Albert Einstein som allerede i 1915 kunne spå at tyngdebølgene eksisterte. Det var en internasjonal forskergruppe som i 2015 var de første som målte tyngdebølger fra et sammenstøt mellom to sorte hull.

Australske forskere observerer bølgene

Nå har astronomer fra Australia kunngjort at de har gjentatt bedriften. Det skrever ScienceAlert.

Astronomene har registrert tyngdebølger fra en voldsom kollisjon mellom to sorte hull, hver av dem opptil 14 ganger større enn vår sol.

Forskerne har observert bølgene ved hjelp av to amerikanske detektorer med navnet LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory).

Hva er tyngdebølger?

Når to sorte hull støter sammen, skaper det etterdønninger. Som ringer i vannet spres de ut i universet. Dette kalles tyngdebølger.

Det er ganske små rystelser som forplanter seg gjennom verdensrommet, og de er uhyre interessante for astronomene fordi de kan gi kunnskap om både sorte hull og universets opphav.

Bølger forteller om fortiden

Tyngdebølgene fungerer som en slags tidsmaskin for forskerne fordi de gir et unikt blikk inn i den fjerne, fjerne fortiden.

I september målte forskerne et sammenstøt som foregikk 1,3 milliarder lysår unna.

Til sammenligning er avstanden mellom solen og dvergplaneten Pluto under 1/1000 av et lysår.