Svarte hull

Svarte hull: Når en gigantisk stjerne eksploderer og kjernen faller sammen til en svart prikk. De er umulige å se, men veier nok til at de kan sluke alt rundt seg. Svarte hull er minnesmerker over døde kjempestjerner, men de er også spektakulære fenomener i seg selv. Illustrert Vitenskap viser vei blant de svarte hullene.

Svarte hull

Svarte hull har så stor masse at ingen ting kan unnslippe dem – ikke engang lyset.

Fakta om svarte hull

Svarte hull ble første gang beskrevet i den generelle relativitetsteorien til Albert Einstein fra 1915.

Det var likevel ikke før i 1971 at astronomer for første gang oppdaget et svart hull. Det skjedde ved hjelp av røntgensatellitten Uhuru, som målte sterkt varierende stråling fra røntgenkilden Cygnus X-1, som viste seg å ha mye masse på et lite område. Forklaringen på observasjonene var at Cygnus X-1 inneholder et svart hull.

Selv om observasjoner forteller oss at svarte hull finnes, regnes de som de mest mystiske legemene i universet. I nærheten av et svart hull er tyngdekraften så sterk at selv lyset, som har en fart på 300 000 km/s, ikke slipper unna.

Svarte hull suger rett og slett alt lys til seg, og derfor kan de ikke sees.

Forskere strever med å bevise at svarte hull finnes. Måten å finne dem på er å studere virkningen de har på omgivelsene.

Hvordan oppstår svarte hull?

Når stjerner faller sammen under sin egen tyngdekraft, oppstår det svarte hull. Det er de såkalte røde kjempene, som er flere hundre ganger så store som sola, som faller sammen og eksploderer i en supernova.

De fleste forskere mener at det i midten av et svart hull finnes en såkalt singularitet, som ikke er større enn et punkt.

En singularitet er et sted i tid og rom der en eller flere fysiske egenskaper ikke er definert, siden verdien av dem er uendelig stor. Man mener at tettheten i dette punktet er så stor at den generelle relativitetsteorien til Albert Einstein ikke gjelder lenger.

Hvor mange svarte hull finnes det?

En gruppe astronomer ved University of California har gjort et komplisert regnearbeid og kommet til at galaksen vår formelig bugner av svarte hull – stikk i strid med det astronomer trodde før. Det kan være opp til 100 millioner svarte hull bare i vår egen galakse, Melkeveien.

Hvordan oppstår svarte hull?

Les mer Svarte hull