Vil Polarstjernen alltid ligge i nord?

Jorden roterer rundt sin egen akse som går gjennom begge polene. En tenkt linje oppover fra Nordpolen møter et punkt på himmelen der det tilfeldigvis henger en tydelig stjerne, Polarstjernen eller Stella Polaris. Det betyr at stjernene i løpet av en natt synes å gjøre en sirkelbevegelse på himmelen, mens Polarstjernen står nesten stille i sentrum. For tiden ligger Polarstjernen cirka én grad fra himmelens nordpol. Men da jordaksen har en sirkelformet forskyvning, er bildet i langsom forandring. Om 100 år vil avstanden bare være en halv grad, men om 13 000 år vil Polarstjernen ha flyttet seg nokså langt unna sin nåværende posisjon. På den tiden vil det i stedet være Vega som har overtatt Polarstjernens markante rolle. Som følge av posisjonen er Polarstjernen blitt brukt til å navigere etter helt siden vikingtiden. Den muligheten har man aldri hatt på den sørlige halvkulen som mangler markante stjerner nær himmelens sydpol.