Lysforurening top

Video avslører stjernehimmelen uten lysforurensing

Vakker kortfilm fra USA dokumenterer i etapper hvordan lysforurensing kveler lyset på stjernehimmelen før det når ned til oss på Jorden.

6. oktober 2016 av Nanna Vium

Funklende klare stjerner og fascinerende meteorsvermer som maler seg vei over et endeløst, kullsvart bakeppe.

Nattehimmelen er full av fenomener som kan gi en gåsehud oh som konstant utspiller seg over hodene på oss.

Men dessverre betyr lysforurensingen fra blant annet gatelys, reklameskilt og lys fra hus og biler at lyset fra stjernene blir kvalt før det når fram til store deler av verdens befolkning.

Dokumenterer lysforurensing

Filmen starter på nivå 8 over travle San Jose i California og beveger seg stille og rolig fram mot en krystallklar nattehimmel på nivå 1. Video: Sriram Murali.

Den utviklingen har fotografen Sriram Murali fanget inn i timelapse-kortfilmen ’Lost in Light’, som dokumenterer åtte forskjellige nivåer av lysforurensing ut fra den såkalte Bortle-skalaen, som spenner fra 1 til 9 og blant annet måler klarheten på nattehimmelen.

Men oppgaven var ikke enkel, forklarer fotografen.

”Det var utfordrende å finne steder til hvert nivå av forurensing, og det å finne et område uten lysforurensing var en reise i seg selv,” forteller hant.

60 prosent kan ikke se Melkeveien

Klikk på bildet for å se det i stort. Kilde: Falchi et al., Science Advances (2016)

Og det kan det være god grunn til.

Tidligere i år oppdaget et internasjonalt forskerteam ved hjelp av satelitten Suomi National Polar-orbiting Partnership at 60 prosent av europeerne og 80 prosent av nordamerikanerne ikke lenger kan se Melkeveien på grunn av lysforurensing.