Stjernehopen NGC 2244 i midten av Rosettatåken er synlig for det blotte øye. Men for å se den rødlige tåken rundt den bør du montere et kamera på et teleskop og ta et bilde.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Unge kjempestjerner brenner hull i gasståke

Sola er tusen ganger eldre en dem, men de lyser 400 000 ganger sterkere. Stjernene stjernehop NGC 2244 i Rosettatåken har så mye energi at de har brent et hull i sitt eget hjem.

18. desember 2017 av Jesper Grønne

En mørk og klar vinternatt, for eksempel omkring årets lengste natt, 21. desember, er perfekt for å oppsøke den forholdsvis unge stjernehopen NGC 2244. Den befinner seg i den rødlige stjernetåken Rosetta på den sørøstlige nattehimmelen.

GÅ PÅ OPPDAGELSESFERD I UNIVERSET med et abonnement på Illustrert Vitenskap

Stjernene i NGC 2244 er opp mot 60 ganger tyngre enn sola og lyser nesten en halv million ganger sterkere. De enorme stjernene får et kort liv fordi de raskt bruker opp drivstoffet sitt.

Stjernehopen ble dannet for fem millioner år siden i Rosettatåken. Den kraftige strålingen har siden den gang brent et hull i gassen i tåken.

Slik gjør du

• Du finner stjernehopen i sørøstlig eller sørlig retning, én eller to håndsbredder til venstre for de tre stjernene i Orions karakteristiske belte – omtrent i samme høyde over horisonten.

• Det er lettere å få øye på stjernehopen med en vanlig håndkikkert, for eksempel av typen 8 x 50. Du kan støtte den til et tre for å få et roligere bilde.

• Den røde Rosettatåken kan under gunstige forhold sees som en grålig sky omkring NGC 2244, men er normalt ikke synlig – selv gjennom en kikkert. For å se den kan du montere et kamera på et teleskop og ta et bilde.

VISSTE DU AT:

Flere av stjernene i NGC 2244 er såkalte type O-stjerner – supervarme stjerner med stor produksjon av stråling og stjernevind.

Strålingen får hydrogengassen rundt til å gløde og gir dermed Rosettatåken den vakre røde fargen.